Startup Story: Patricia Bertea @Poloniq

Lansat de la sfârșit de 2018, de către Patricia și Armand Bertea din Iași, Poloniq este un software pentru restaurante (SaaS), care și-a propus să îi ajute pe managerii acestora să digitalizeze relația pe care o au cu clienții lor.

Patricia, spune-ne cum a apărut ideea de a crea Poloniq?

Ca multe startupuri de pe piață, ideea de a crea Poloniq a venit dintr-o problemă reală a mea – relația cu restaurantele. 

Mai mereu eram responsabilă cu organizarea mersului la restaurant fie în variantă restrânsă cu familia, fie cu prietenii în număr mare. Rezervarea era un chin. Sunam la telefon restaurantul, nu răspundea nimeni. Scriam pe Facebook, răspundeau după 3 ore. 

O altă situație era aceea de a comanda mâncare cu ridicare de la restaurant, pentru că restaurantele preferate nu făceau livrări. Comanda iarăși trebuia făcută la telefon sau pe Facebook – proces care lua timp și, mai mult decât atât, la restaurant trebuia să aștept iar să fac plata etc. Aș fi preferat totul să se întâmple online, mai ales plata, pentru că așa aș fi putut să opresc mașina în fața restaurantului și să preiau rapid pachetul – problema parcării fiind una foarte mare în Iași, ca peste tot.

La cele de mai sus se adaugă situații în care voiam să pot comanda angajaților sau părinților un tort sau un pachet de Paște și să plătesc eu cu cardul online, ei doar să primească cadoul, dar restaurantele și cofetăriile mele preferate nu erau pe FoodPanda, TakeAway și nici nu aveau shop propriu.

Care a fost feed-backul din piață?

În primul rând trebuie să spun că am lansat în variantă MVP doar versiunea de rezervări online, care rezolva o singură situație din cele prezentate mai sus și a fost o decizie foarte bună.

În schimb, ceea ce nu am conștientizat noi la momentul respectiv, fiind sub ”euforia ideii” și venind după o experiență în Londra unde majoritatea restaurantelor funcționează pe bază de rezervări, era că problema era doar a mea, a consumatorului, nu și a restaurantului. Ownerul de restaurant era și, este în continuare, destul de confortabil cu metoda ”scris pe caiet”, ”răsfoit caiet” pentru a găsi rezervarea sau telefonul clientului etc, iar noi voiam acum să-l convingem să digitalizeze tot acest proces. Tough job!

Care a fost reacția voastră atunci?

Am analizat mult situația. Chiar știu că am discutat și cu mentorii de la Rubik Hub în acest sens. Practic, ajunsesem în punctul în care dezvoltasem un produs foarte bun, performant, mobile și desktop app, dedicat 100% B2B, însă nu aveam o piață suficient de educată digital căreia să ne adresăm. 

Sunt două situații reprezentative care ne-au validat contextul: prima este cea în care un potențial client a comparat abonamentul la Netflix cu abonamentul la Poloniq, deci un entertainment app cu un business app care avea potențial de a crea valoare pentru business, iar cea de-a doua a fost când am dat un trial extins de câteva luni și ownerul de restaurant pur și simplu s-a ”îndrăgostit” de Poloniq, dar ne-a zis clar că nu s-a gândit niciodată că ar avea nevoie de un astfel de produs, în niciun caz nu ar fi plătit.

Ce poți să le recomanzi altor startupuri din experiența voastră?

Probabil mulți dintre ei știu deja că focusul pe marketing & sales e mai important decât cel pe product development. Și eu am știut acest lucru, dar vezi că în real life este atât de ușor să te îndrăgostești de produsul tău și să ai mereu idei de noi funcționalități și opțiuni, încât de cele mai multe ori începi prea târziu partea marketing & sales.

Apoi clar e nevoie de focus, echipă și bani. E foarte important să ai o echipă diversă, cu competențe diferite și care crede în produs. Iar în ceea ce privește banii, sunt destule surse de finanțare acum la care se adaugă și cei 3 F (family, friends and fools). La noi sursa a fost Brandweb – agenția de web development pe care o avem deja de 15 ani.

Dacă ar fi să faci ceva diferit ce ai face?

Eu nu prea sunt genul care să mă uit înapoi, ci mai degrabă urmăresc noul pas. Nu cred că aș schimba neapărat, ci m-aș asigura că am învățat ceva din experiența respectivă și că sunt mai bine pregătită pentru a crește mai departe Poloniq. 

Startupurile au o dinamică specială, trebuie să iei multe decizii și să le iei rapid, în condiții de incertitudine. Toate aceste decizii implică mulți bani sau foarte mulți bani. Dar am învățat din greșeli și încerc să-i mentorez pe alții din ecosistem să nu le facă.

Ce se întâmplă acum cu Poloniq?

S-a schimbat contextul la nivel macro. Acum digitalizarea e clar o nevoie percepută și toți au migrat în online, fapt pentru care la început de pandemie am pivotat rapid spre comenzi online și am adăugat în Poloniq modulul de shop sau, cum mai obișnuim noi să spunem, ”l-am transformat într-o variantă simplificată de Shopify pentru restaurante”. Ceea ce înseamnă că acum un restaurant poate prin Poloniq să-și creeze un website de tip landing page cu modul de rezervări și modul de comenzi inclus cu plata online integrată. Mai mult, ca add-on, am dezvoltat și partea de meniu digital în locație pentru a ajuta restaurantele să renunțe la meniurile fizice. Meniul digital este accesibil fără a fi necesară downloadarea unui app de către clienți, în schimb restaurantul are integrat în app Poloniq posibilitatea de a modifica oricând meniul digital cu poze noi, prețuri sau preparate de sezon.

Deci putem spune că s-au schimbat multe într-un timp foarte scurt, pandemia fiind pentru noi o oportunitatea de a dezvolta și mai mult Poloniq.

În plus, ce s-a întâmplat semnificativ în ultimele luni este că ne-am schimbat focusul de pe product development pe marketing & sales. Ca urmare, acum avem extindere națională, adunând în portofoliul de clienți restaurante care folosesc cu succes Poloniq în Oradea, Sibiu, Constanța, Ploiești, Timișoara, București și Iași.

Ne bucurăm, de asemenea, să anunțăm că după un proces riguros de selecție, care recunoaștem că ne-a dat multe emoții am fost printre singurele 2 start-up-uri selectate să facă parte din programul de accelerare #rebootHoReCa, creat de METRO Romania și Tech’n Trade pentru start-up-urile din industria ospitalității.

Deci se întâmplă lucruri multe și extrem de provocatoare, care ne fac să ne depășim limitele, și pentru că știm că timpul e esențial în creșterea unui astfel de startup în digital, suntem în căutarea unor investitori care să creadă în echipa Poloniq și să ne putem extinde cât mai rapid.

Pe scurt, cine este Patricia?

  • antreprenor, lector univ. dr. la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor Iași
  • Doctorat în Comerț electronic – adoptarea noilor tehnologii (2011)
  • Fondator Brandweb (2005) – studio de web development cu focus pe dezvoltare aplicații web și mobile
  • Consultant pe strategie marketing digital
  • Co-fondator (alături de Rubik Hub) al Tech Ideas by InfoEc students – bootcamp de antreprenoriat pentru studenții de la FEAA Iași – Informatică Economică (2020 – a 2-a ediție)
  • Pasionată de gastronomie și călătorii
  • https://www.linkedin.com/in/patricia-bertea/

Iar despre Armand ce știm?!

Vizitați blogul nostru pentru mai multe povești de succes! Dacă și tu ai trăit una și vrei să o împărtășești cu comunitatea noastră, scrie-mi pe [email protected]!