Mesajul de pe fundul prăpastiei
„Omul nu caută cunoaștere, caută certitudine.”
Cuvintele astea mi le-a spus Alex Holicov, în întâlnirea dinainte de Founders’ Story, ediția a treia. Mi le-am notat.
Vorbeam despre antreprenoriat și despre când știi că este în regulă să faci pasul ăsta. Știți voi, vechea dilemă: „Oare fac ce trebuie?”, „Oare o să iasă?”, „Oare oamenilor le va plăcea ideea mea?”, „Oare voi face bani din asta?”.
Trăim cu impresia că trebuie să avem toate răspunsurile înainte de a începe. Că avem nevoie de un plan minuțios care să acopere orice variabilă și care să anticipeze orice barieră, plus cel puțin trei modalități să o depășim. Și abia apoi pornim. Căutăm momentul perfect, dar de fiecare dată când îl simțim că vine, mai găsim ceva ce nu a fost pus la punct. Așa că mai amânăm un pic.
Dar George și Alex, invitații noștri la Founders’ Story, au arătat că nu există un moment perfect, ci cea mai bună versiune a ta care face în permanență tot ceea ce-i stă în putință, cu resursele pe care le are.
George a vorbit despre plasa de siguranță
Nu a fost niciodată angajat, însă a început să lucreze încă de la 13 ani. La început, ca o joacă și, mai apoi, pe bune. Acum aproape 9 ani, joaca s-a transformat oficial în business, atunci când a fondat Pixelgrade, împreună cu fratele lui, Vlad.
În tot acest timp, a avut o plasă de siguranță și tot ceea ce a creat a fost făcut „din preaplin”, așa cum el însuși spune. S-a apucat de joacă atunci când locuia cu părinții, apoi lucrurile au devenit mai serioase, dar nu a avut niciodată grija zilei de mâine și nu a făcut business pe fondul acestei frici sau frustrări. Chiar și când au devenit Pixelgrade, a păstrat plasa de siguranță în proiectele noi.
Alex, în schimb, s-a aruncat în gol
„M-am aruncat și am sperat să-mi crească aripi în căderea mea”, arătând astfel că mai există un fel de a face business. Alex a împrumutat bani și și-a creat datorii, pentru a-și alimenta visul. S-a încăpățânat să facă schimbare într-un domeniu care acum 12 ani scârțâia în România. Nici acum nu o duce mai bine, însă pandemia a forțat sistemul de învățământ să facă schimbări rapide și să se adapteze, iar numărul de școli care au adoptat platforma Adservio a crescut de la o zi la alta.
Ambii au văzut mesajul de pe fundul prăpastiei
Oricare ar fi felul în care abordează business-urile lor, ambii au ajuns, până la urmă, la fundul prăpastiei. Chiar și de mai multe ori. Oricât de multe planuri ți-ai face sau oricât de tare te-ai arunca în gol, inevitabil, într-o formă sau alta, ajungi să vezi fundul.
Și apoi să te ridici.
Căci pe fundul prăpastiei, conform spuselor lui George, există un mesaj inscripționat:
„Mai jos de atât nu se poate.”
Iar când ajungi acolo, îți iei lecțiile pe care le ai de învățat și găsești o cale să te cațări înapoi. Sau să zbori.
Niciun plan nu-ți aduce certitudini și niciun business nu se dezvoltă sub formă de săgeată, așa că, în cele din urmă, oricine va ajunge într-o excursie la sala de lectură de pe fundul prăpastiei. Din fericire, mesajul este scurt și cuprinzători, iar șederea acolo nu va fi așa de lungă.
Dar, vai, câte lucruri poți să înveți!
Ideile din acest articol sunt extrase din cea de-a treia ediție a Founders’ Story, unde i-am avut ca invitați pe George Olaru, CEO la Pixelgrade, și Alexandru Holicov, CEO la Adservio. Aici puteți vedea tot interviul.
Founders’ Story, ediția a patra va avea loc miercuri, 12 august, ora 18:00, când vom sta de vorbă cu Liviana TANE, founder la The Writing School și Publisher la The Writing Journey și Tudor MAXIM, founder la Pura Vida, Elevate și Experience Romania. Click aici pentru înscriere.
📷 Photo by ROMAN ODINTSOV from Pexels.