Startup Story: Claudiu Petria @Questo

Questo este unul dintre startupurile românești foarte de succes și în plină expansiune! Lansat în 2017, a primit în primul an premiul Best Travel App în competiția eTravel Awards  și a fost premiată de Booking.com, în 2018, pentru impactul social creat.

Ne-am creat 🙂 ocazia de a sta de vorbă cu Claudiu Petria, cel care, alături de Alex Govoreanu, a fondat Questo App.

Enjoy!

Ce e Questo și cu ce se diferențiază față de alte aplicații dezvoltate pentru această nișă?

În primul rând Questo este o platformă cu jocuri de explorare urbană pe care noi le denumim quest-uri .

Practic, aceste quest-uri sunt niște misiuni prin care tu descoperi locul și povești din orașele pe care le vizitezi, rezolvând tot felul de ghicitori.

Toate aceste quest-uri sau trasee sunt scrise de către partenerii locali. În momentul de față, suntem prezenți în peste 100 de orașe din toată lumea. Lucrăm cu turoperatori, cu ghizi de turism, cu writeri, cu storytelleri care creează împreună această experiență de explorare urbană.

Suntem pentru turiști, dar suntem și pentru localnici! Pentru că atunci când ești localnic ai impresia că știi orașul tău, că știi poveștile, locurile…Dar realitatea e un pic diferită, fiindcă trecem de fiecare dată pe lângă aceleași locuri și ne întrebăm: oare ce sa întâmplat acolo? oare a cui a fost casa asta? Poate nici nu știi ce evenimente istorice importante au avut loc în locația resprectivă.

Prin ce ne diferențiem?

În primul rând, în momentul de față, când vrei să faci o activitate în oraș, ofertele nu știu chiar atât de flexibile. Dacă mergi ca turist, atunci trebuie să te duci într-un tur ghidat, trebuie să fii la o anumită, să respecți programul, nu ai flexibilitate, nu ai intimidate, nu te poți opri oricând vrei tu și nici nu poți să te duci la 4:00 dimineața să te plimb prin Roma așa cum o fac vizitatorii noștri.

Flexibilitate, intimitate și accesibilitate, iar pe lângă toate asta vine și fun-ul pentru localnici!

De unde a pornit ?

Totul a plecat din Roma! Alex, co- fondator Questo, a fost într-o vacanță în Roma și avut o experiență fix de genul “cum să nu vezi Roma”, bifând absolut toate punctele turistice, toate aglomerațiile

Evident, a fost înainte de pandemie, când erau foarte, foarte aglomerate locurile, se stătea foarte mult la coadă pentru absolut orice. Și sătul de toată experiența asta, a întrebat gazda unde poate să vadă și el niște italieni, unde poate să mănânce o pizza făcută de un localnic și așa mai departe. Așa a ajuns într-un cartier mai puțin aglomerat, în Trastevere. A avut o super faină experiență acolo, mi-a și trimit o poză cu pizza ceea ce a numit cea mai buna pizza din viața sa și mi-a spus că are o idee!

De fapt mai degrabă identificase o problemă. Și de acolo am început amândoi să facem foarte multă cercetare, neavând niciunul experiență în turism. Cine, cum și de ce călătorește, am identificat foarte bine audiențele care ne interesau pe noi. Iar după 6 luni am început efectiv să facem primul quest.

Ați lansat acum 5 ani! Cum a fost pentru tine călătoria Questo de până acum?

Am lansat în 2017 la Noaptea muzeelor. Călătoria de până acum a fost absolut impredictibilă! Super faină! Noi ne uităm la lucruri puțin altfel. Antreprenoriatul e oricum impredictibil. Când dezvolți un produs pentru consumatori e și mai impredictibil. Iar când faci lucruri de genul acesta, partea cea mai mișto e că în ficare zi se întâmplă ceva și e diferit!

Au fost și momente amuzante! De exemplu, când am avut 15.000 de oameni în patru orașe într-o singură seară în România. Se jucau concomitent și practic se blocaseră într-un fel orașele. În Cluj era plin, ne spuneau oamenii că era ca la proteste! Nu am preîntâmpina situația, nu ne-am imaginat că poate fi așa de aglomerat.

Dar și acum, în pandemie, oamenii au folosit Questo, pentru că s-au simțit în siguranță. Merg în cuplu, merg în familie, primim poze cu oameni noi de pe trase și asta e foarte fain! Ne bucură foarte mult genul acesta de feedback!

Sunt persoane în viața ta de co-founde care te-au marcat în mod special sau care te-au inspirat?

Da.Uite, de exemplu, pe mine foarte tare mă inspiră Gică Hagi. Mi se pare cel mai tare antreprenor din România și mi-ar plăcea să văd mai mulți oameni care se uită și ascultă mai cu atenție ce zice Hagi.

Ce ai lua de la el?

 Mai multe lucruri. De exemplu, felul în care se uită la lucruri, la probleme. Pe el îl preocupă performanța, se ocupă să găsească sisteme, să construiască de la zero. Totodată reziliența lui: e un video cu el în care își îndemna jucătorii să joace, nu să trișeze, să ceară pauză și să se odihnească. Mi se pare foarte true. S-a dus într-un câmp acolo la Constanța și a făcut probabil cea mai tare academie de fotbal din România. Iar rezultatele se văd destul de bine: în 10 ani are jumătatea din echipa de tineret de fotbal a României crescută în Academia lui Hagi, poate chiar mai mulți.

Aș zice că avem multe lucruri de învățat de la el, pentru că de fapt antreprenoriatul e mai degrabă o atitudine pe care o ai, e un anumit mod de a face lucrurile, iar modul acela ne ajută să învățăm și de la alți oameni.

Probabil sunt mulți alții, dar el mi-a venit acum în minte.

Uite, de exemplu, noi, în 2017 când am lansat noua versiune rudimentară a aplicației, nu aveam useri, nu aveam mare lucru. Dar oameni din departamentele de marketing de la Samsung și de la Bitdefender au avut încredere să facă niște proiecte speciale de brand experience cu ei și asta ne-a ajutat foarte, foarte mult. Ne-a dat foarte multă încredere și validare, evident!

 

Crezi că dacă ați fi fost localizați într-un alt oraș – unul mai mic –  ați fi avut parte de aceeași experiență sau de aceeași susținere din partea companiilor mari? Te întreb asta pentru că știu că ai o vastă experiență în advertising și presupun că și relațiile profesionale formate anterior, cât și conexiunile au contribuit la tot procesul.

Cred că fiecare lucru pe care îl faci în viață ne ajută sau ne poate aduce ceva ulterior. Dar întrebarea ta e foarte bună: dacă ai aceleași oportunități în Râmnicu Vâlcea, de exemplu sau în București. Cred că înainte de pandemie aș fi zis nu, acum poate că ai mai multe șanse. Contează mult networking-ul, iar un oraș mare îți oferă mai multe astfel oportunități, prin evenimente, prin multitudinea de joburi…Dar poate fi și invers: s-ar putea ca într-o comunitate mai mică să găsești mai repede ajutor, pentru că s-ar putea să fie mai puternică și mai închegată comunitatea.

Da, mi-e greu să răspund. Cred că depinde. Eu privesc puțin altfel lucrurile. De exemplu, dacă acum aș fi într-un orășel mi și aș construi un produs, mi-aș pune întrebarea CUM? Cum pot eu să ajung cu un produs pe plan național sau global. Și nici nu ar trebui să ne mai gândim așa de mult la național, pentru că acum avem posibilitatea să facem lucruri – servicii, produse – care să se adreseze direct pieței globale.

Din anumite puncte de vedere, pandemia asta pe noi ne-a ajutat mult. Unul dintre obiectivele noastre principale este să ajungem la cei care au nevoie sau își doresc să acceseze programe de educație antreprenorială și să îi convingem că nu contează de unde ești. Adică nu contează unde ești localizat și nu contează unde este echipa alături de care construiește. Acum bineînțeles avem participanți în programele noastre chiar de peste tot din România, pentru că au înțeles foarte clar asta, deși puțin forțați de împrejurări!

E foarte bună observație asta. Înainte de pandemie probabil dacă mă întrebai dacă aș angaja un om fără să mă întâlnesc fizic cu el la interviu, răspunsul meu a fost cel mai probabil ar fi fost nu. Între timp, am angajat 10 oameni așa! Am fost 7 în echipă anul trecut, pe vremea asta și vom fi 17 din aprilie. Am ajuns într-un punct în care lucrurile ne sunt mult mai clare, știm în ce direcție vrem să mergem, avem strategia destul de bine pusă la punct. Așa că acum suntem într-o etapă în care trebuie să executăm cât mai mult și cât mai repede, există foarte multe oportunități pentru noi în perioada aceasta. Cumva toată industria e mai atentă la ceea ce oferim noi și timing-ul e foarte bun. De aceea avem nevoie să ne mărim și echipa!

Poți numi 3 lucruri care au contribuit semnificativ la creșterea și dezvoltarea startup-ului Questo? Pentru că într-un timp relativ scurt – dacă este să ne uităm la statisticile ce țin de durata de viață a unui startup –  voi ați reușit să creșteți relativ repede.

Primul lucru sunt oameni. Iar pe aceștia îi împărțim în două categorii: oamenii care au folosit aplicația, ne-au dat feedback și ne-au ajutat foarte mult să o îmbunătățim.

Iar al doilea aspect ar fi oamenii din echipă.

Cred că și contextul, și timing-ul. Cred că au mai fost multe încercări, multe produse care se aseamănă într-un fel sau altul, dar acum e un timing mult mai bun: tehnologia a evoluat, internetul este mult mai la îndemână, o mare parte din populație folosește acum smart phone…cel mai în vârstă utilizator este un domn de 81 de ani, care a făcut un quest recent în Dubai! Da, oamenii și timing-ul sunt elementele care ne-au ajutat și ne ajută să creștem. Și rundele de finanțări pe care le-am luat!

Dar până la rundele acestea au contribuit foarte mult și programele de (pre)accelerare la care ați luat parte, corect? Ai putea numi câteva dintre ele, cele mai importante? și ce ai luat de la fiecare în parte?

 Primul pitch l-am făcut la How To Web și atunci am luat prima dată contact cu investitori, cu business angels. A fost o experiență foarte bună, pentru că noi nu lansasem încă aplicația. Acolo am primit validările de care aveam nevoie.

Am fost și la Startarium, apoi am fost într-un accelerator din Paris, Welcome City Lab, care a fost primul accelerator de travel din lume. Și am mai fost într-unul din Helsingborg pe gaming.

Din fiecare am luat elemente utile pentru stadiul în care ne aflam la momentul respectiv. Am învățat cum să ne abordăm mai bine investitorii, cum să analizăm mai corect modelul de business și multe alte lucruri de genul acesta. Când intri într-un accelerator trebuie să ai un obiectiv foarte precis, în funcție de nevoile pe care le ai.

 

Revenim la pitch-uri, pentru că le-ai adus în discuție. Câte e bine sa ai? Ce e foarte important să nu omiți într-un pitch deck? Voi cum v-ati pregatit pt sesiunile de pitching? Ai tips & tricks din Questo?

Primul pas e să faci o variantă V1 și să o trimiți la lume! Sunt foarte multe template-uri de pitch, dar trebuie gândit un pic contextul: în ce situație, cui îi dai, de ce îl dai? Este o diferență dacă prin pitch deck ceri doar feedback sau îl trimiți pentru o investiție. Contează foarte mult să trimiți la oameni care înțeleg industria în care activezi sau care au mai investit în startup-uri care au model de business asemănător cu al tău. Din nou, de fiecare dată trebuie să-ți cunoști foarte bine obiectivul. Trebuie să-i faci pe cei cărora le trimiți să-și dorească să afle mai mult! Nu cred că există un deck perfect, e o structură pe care o adaptezi. Și trebuie să fii super creativ, pt a putea obține ceea ce dorești.

Dar clar voi ați făcut o treabă grozavă cu pitch-urile, pentru că tocmai ați încheiat o nouă rundă de investiții! Cum s-a derulat acest proces? Cum ați ales investitorii? Sau v-au ales ei pe voi? Care au fost principalii factori care i-au determinat pe ei să investească?

 Câteva lucruri ar fi aici de menționat: în primul rând investitorii ne știau de mai mult timp, ne urmăreau. Asta a contat. Am luat 2 runde de finanțare în mai puțin de 1 an, în 9 luni de zile, în Romania, în plină pandemie, într-un context nu tocmai favorabil pentru sectorul turistic.

Contează să pleci la drum cu oameni care te pot ajuta să crești, care investesc pentru potențial. Acestea cred că sunt niște criterii destul de importante.

Crezi că turismul poate fi o verticală pentru ecosistemul antreprenorial românesc?

 Poate fi, dacă oamenii înțeleg că se poate face treabă. În momentul în care apar proiecte care îți pot da încredere că se pot mișca lucrurile. Poate deveni, dar nu aș vedea-o ca pe o verticală care să rezolve toate problemele turismului din Romania. Știi cum e? cel mai mare disruptive dintr-o verticală sunt oamenii care nu fac parte din industria respectivă, pentru că au o altă percepție asupra lucrurilor.

Dar la nivel de ecosistem, ce crezi că lipsește? Sau ce crezi că ar putea fi îmbunătățit?

 Cred că nu știm să facem produse, pentru că nu prea am avut cum să învățăm. Trebuie niște școli în care să învățăm lucruri. Și aici nu mă refer la școli instituționale, ci la companii, la business-uri ai căror oameni din interior pot ajuta pe alții. De exemplu, cei din AirBnB (alumni AirBnB) au făcut 50 de startup-uri în 12 ani. E nevoie să avem puțină răbdare, până când facem lucrurile astea să se întâmple.

Și mergând puțin mai jos, cred că este nevoie să învățăm să colaborăm unii cu alții. Este o provocare imensă să învățăm că noi, ca oameni de business, nu putem face business de unii singuri. Și să înțelegem mai bine ideea de echipă! O echipă formată din membrii cu perspective diferite.

Te rog recomandă-ne 3 cărți pe care orice tânăr care vrea să adopte acest startup mindset ar trebui să le parcurgă! Sau un podcat preferat, un blog pe care-l urmărești îndeaproape.

 Cărți de antreprenoriat nu îmi vin acum în minte, dar aș începe cu:

  • Citadella de Antoine de Saint Exupery
  • Dune, de Frank Herbert, care e probabil una dintre cele mai bune cărți din lume
  • apoi
  • Pe Simon Sinek cred că toți ar trebui să-l urmărească
  • Pe Naval pe Twitter
  • Y Combinator are resurse minunate
  • A16Z – blogul celor de la Andreerssen & Horovitz
  • ClubHouse – pentru că aici poți începe o conversație cu oameni care probabil niciodată nu ți-ar răspunde la mail.

…și mai recomand să căutați inspirație nu doar în curtea voastră, nu doar din zona care vă preocupă! Sunt multe resurse, dar e important să știi să le structurezi și să le filtrezi

Cred că un traseu care te ajută mult să-ți faci un startup este să lucrezi întâi într-o corporație, pentru că acolo vei învăța foarte multe lucruri (proceduri, cum să te organizezi, etc), dar vei avea întotdeauna pe cineva alături care să aibă grijă de tine. După aceea să te duci într-un business, pentru că acolo vei fi aruncat direct în piscină șă înoți. Și după aia cred că vei avea suficient learning să faci un startup. Și o altă recomandare: până în 30 de ani permite-ți să experimentezi orice, asumă-ți riscuri! Apoi lucrurile și prioritățile încep să se schimbe!

Și cel mai bun moment în care poți să pornești un startup e fix ACUM!

Și ultima chestie: ideile chiar nu valorează nimic! Contează ce faci mai departe în jurul unei idei, zilnic!