“Mic tratat de supraviețuire al companiilor” by Sorin Spiridon

Vom da startul la o serie de evenimente și programe dedicate dezvoltării comunității locale de antreprenori și tineri pasionați, care au un scop comun în a educa, inspira și contribui la crearea de proiecte valoroase în regiunea de Nord Est a României și cu impact la nivel global.

Primul eveniment din aceasta serie a fost susținut de Sorin Spiridon, un jucător important in zona de antreprenoriat din Romania, cu o experiență profesională de 17+ ani în managementul general, managementul vânzărilor și al achizițiilor, analiză de business, precum și 10+ în consultanță de management.

Timp de 3 ore, Sorin a reușit sa împărtășească antreprenorilor din sala o serie de metodologii  si instrumente care ajuta firma sa devina „market – driven”, detaliind un „mic tratat de supraviețuire al companiilor.”

Evenimentul s-a desfășurat pe 3 sub-teme:

  1. Mediul economic: OSTIL sau INSUFICIENT CUNOSCUT?

In general, firma are de gestionat trei tipuri de medii: macro mediu – micro mediu – mediu intern.  Pentru a gestiona mediul intern si micro mediu, o companie trebuie să cunoască metoda „3C”: Clienți – Competitori- Companie (Ohmae’s 3C Model). Realizăm astfel că e important si esențial să-ti înțelegi bine proprii clienți si proprii competitori, atunci când abordăm bazele strategiei competitive.

Totodată, s-a adus in discuție faptul ca un manager trebuie să-si dorească diferențierea in compania sa. Un mod prin care poate deopotrivă să ’asculte’ piața și să obțină diferențiere competitivă se numește strategia ’blue ocean’. Strategia Blue Ocean înseamnă să creezi noi spații în piață unde concurența este minimă. Unul dintre conceptele Blue Ocean este de a crea o noua curba de valoare (vela strategica), precizează Sorin Spiridon. Ce înseamnă asta?  “Vela Strategica” (curba de valoare) este un instrument de diagnostic si de acțiune, si se construiește pornind de la CPC – Criteriile de Cumpărare ale Clienților. Mai concret, vela strategica surprinde starea concurențiala a unei firme in piața existenta si profilul strategic al acesteia in încercarea sa de a crea un ocean albastru

Din aceasta prima parte, am reținut si faptul ca:

  • O firmă trebuie sa lupte permanent ca oferta ei sa nu fie doar o valoare simpla sau o lista de preturi, ci o Oferta de valoare!
  • Nu toți clienții sunt obsedați de „Preț” (cum cred agenții), cum nici toți clienții nu sunt obsedați de „Calitate” (cum crede top managementul)
  • Agenții sunt cel mai important canal de comunicare si promovare, dar nu trebuie lăsați singur sa duca lupta!
  1. Creșterea: OPTIUNE sau NECESITATE?

Atunci când este vorba de creștere , specialiștii sunt de acord ca aceasta are trei atribute: este NECESARA, este POSIBILA sau RISCANTA. Cea mai sigura modalitate de creștere este modalitatea prin care vor fi colectați clienții noi: sistem lanseta (sistem care presupune o buna cunoaștere a lor) sau sistem năvod (o metoda costisitoare si cu rezultate mai mut decât modeste).I

Pentru clienții existenți, sunt propuse doua strategii:

„Share of wallet presupune creșterea cifrei de afacere doar pe seama clienților profitabili pe care firma ii are in portofoliu sau pot fi colectați din piața. Deși la prima vedere nu par a fi diferențe semnificative intre cele doua concepte, in realitate lucrurile nu stau deloc așa. Diferența esențiala consta in faptul ca in cazul “share of market” firma se concentrează pe vânzări la modul general, iar in cazul “share of wallet” firma se concentrează pe exploatarea cat mai judicioasa a potențialului clienților profitabili.

Sorin ne prezinta un concept nou de vânzare „Long tail” , o teorie despre comportamentul de căutare al utilizatorilor de internet. Autorul acestei teorii, Chris Anderson, vorbește în cartea sa, “The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More“, despre acel tip de întreprinderi a căror cifră de afaceri provine în mare parte dintr-o infinitate de mici vânzări.

  1. Resursele: PUTINE sau INEFICIENT EXPLOATATE?

O companie dispune de patru resurse: Cunoștințe, Timp, Financiare si Materiale.

Un lucru important menționat de Sorin Spiridon in prezentarea sa este legat de faptul ca într-o companie, comportamentul managementului cu angajații are impact direct asupra profitului companiei.

Alte concluzii extrase in prezentare:

  • Angajații gestionează direct 2 din cele 4 tipuri de resurse ale companiei (timp si cunoștințe).
  • Diferența intre companii nu o fac resursele, ci componentele (adică cum ști sa folosești resursele).
  • Profitul si numerarul depind direct de modul cum cooperează departamentele de Achiziții si Vânzări.
  • Pentru a gestiona resursele financiare din punct de vedere operațional sunt necesari indicatori de performanta cat mai bine definiți.

Este dificil sa surprindem intr-un singur articol toate informațiile si sfaturile practice împărtășite de către Sorin Spiridon in seminarul „Mic tratat de supraviețuire al companiilor”, de aceea, pentru următoare sesiune [REC] Rubik Entrepreneurs Club, va propunem sa participați intr-un număr cat mai mare si sa  cream împreuna comunitatea de antreprenori din regiune!