fbpx
Andrei Ursache

Interviu cu Andrei Ursache

În perioada 27-29 iulie 2018 Rubik Hub a organizat Square 1 Bootcamp, un program de educație antreprenorială prin experiențe practice si simulări.

Programul s-a adresat celor care își doresc dezvoltarea abilităților antreprenoriale. S-au definit concepte, s-au testat si experimentat ipoteze, prin discuții susținute cu mentorii invitați, dar si prin participarea la ateliere de lucru cu diferite teme.

Unul dintre atelierele de lucru – Customer development – a fost susținut de Andrei Ursache, Project Manager in cadrul Endava, Iași. Am profitat de ocazie si i-am luat un scurt interviu:

S: Bună, Andrei! Bine ai venit la Square 1 Bootcamp! Spune-ne te rog cate ceva despre tine!

A: Bună, Smaranda!

De aproximativ 4 ani si jumătate sunt Project Manager pe diverse proiecte (digital media, cloud computing, payments) în cadrul Endava, filiala Iași. Si am vreo 8 ani în IT.

S: Ce face un PM?

A: Generic, un PM se asigură că resursele care îi sunt la dispoziție sunt manage-uite eficient, pentru a livra scopul proiectului. În “interior”, PM-ul se asigură că echipa a înțeles ce trebuie făcut, ce resurse avem si, foarte important, cum trebuie făcute lucrurile. Asigura resursele si climatul în care echipa să implementeze. Project manager-ul nu poate implementa nimic fără echipa.

În “exteriorul” proiectului, PM-ul  e responsabil de comunicarea eficienta cu orice alți stakeholderi interesați de proiect sau de rezultatele lui: șefi, client, sponsori, etc.

S: Ce te atrage pe tine cel mai tare la rolul acesta de PM?

A: Lucrul cu oamenii, e clar! E dinamică, e energia care apare în echipă, sunt provocările care apar în mod inevitabil, e relaționarea cu clienții, trebuie tot timpul să găsești noi metode de a eficientiza munca, de a face engagement oamenilor în echipa. Da, de departe este vorba despre lucrul cu oamenii! Nu neapărat partea în care trebuie să mă asigur că proiectul, în varianta sa finală, completă si corectă, va fi livrat. Pe principiul “drumul e mai interesant decât destinația”.

S: Bănuiesc că tocmai acesta este unul dintre motivele pentru care ai ales să te alături comunității Rubik Hub si să îți asumi rolul de trainer!

A: Da, este a doua oară când vin. În măsura în care îmi permite timpul, îmi place să mă implic! Cred că cel mai mult îmi place să simt că fac parte dintr-o comunitate: fie ea de startup-uri, IT sau oricare alta. Pentru că există la noi (nb în Iași) un potențial uriaș. Nu degeaba companii mari precum Amazon aleg să-si deschidă birouri aici: exista foarte mulți oameni talentați! Însă avem nevoie sa fim puțin împinși de la spate pentru a învață cum să facem business. Aici este punctul nostru slab. Știm tehnologie, comunicăm ușor, dar nu știm să facem afaceri precum americanii, de exemplu.

Apropos de prezentarea mea de mai devreme, e important să fim mai pragmatici cu noi înșine, să fim mai hotărâți, să avem inițiativă si să luăm decizii. Iar eu sunt mulțumit dacă pot ajuta ocazional, cu o prezentare sau cu un training acolo unde este nevoie.

S: Endava este o companie mare. Cum vezi relația dintre companii/ multinaționale si startup-uri?

A: Cred că în general multinaționalele sprijină startup-urile. Cel puțin în Iași cunosc situații în care mari companii sprijină activ inițiative de tip startup, iar membrii acestor corporații vin tot mai mult la evenimentele dedicate antreprenoriatului, iar unii aleg sa lucreze (cel puțin ocazional) din spatiile de coworking.

Beneficiul cel mai mare pe care o multinațională ti-l oferă este ca ai ocazia să înveți foarte multe lucruri noi. Ai acces la know-how-ul acestor oameni pregătiți, ai posibilitatea de a experimenta. Iar, conform teoriei mele, este mai bine să greșești pe banii altora decât pe ai tai! Si cu un bagaj de experiențe format îți este mai simplu sa te aventurezi spre un startup!

S: Iar daca ar fi să aprofundăm puțin subiectul, putem ajungem în tematica intraprenoriatului. Ce părere ai despre astfel de inițiative?

A: Din nou, din punctul meu de vedere multinaționalele dezvoltă competente, abilități in rândul celor care lucrează acolo. Indiferent dacă aceștia aleg sau nu să rămână să lucreze acolo sau să pornească pe cont propriu. Companiile mari vin cu un know-how dezvoltat de-a lungul timpului, cu practici validate, cu experiențe punctuale. Iar aceste cunoștințe sunt extrem de folositoare pentru cine se aventurează în antreprenoriat.

S: Crezi că relația aceasta între multinaționale si startup-uri are potențial mai mare de dezvoltare? În sensul de a nu se rezuma doar la susținerea financiară? De exemplu, crezi că ar putea fi create situații în care companiile ar adopta un startup, de dragul transferului de know-how din ambele părți?

A: Nu știu, e posibil.

E o întrebare dificilă. Pentru a lua sub aripă un startup, o multinațională va căuta în primul rând avantajele proprii. Trebuie sa aibă sens. Poate e o tehnologie de care sunt interesați sau de oamenii din respectivul start-up, sau pur si simplu ar fi un gest de dragul imaginii.

Eu cred că cel mai important pentru startup-uri e exact ceea ce faceți voi: Teaching&Learning! ok, m-am trezit in dimineața asta cu o idee de business, dar nu știu care-i următorul pas! Cum fac? Gândirea asta pragmatica as vrea să o transmit eu în prezentările mele!

Chiar mi s-a spus astăzi că “prezentarea ta m-a pus pe gânduri si m-a trimis înapoi la luat notițe pe hârtie!”. Iar lucrul ăsta e plăcut, pentru că înseamnă că am obținut efectul dorit! E bine că respectivul a realizat acest lucru in stadiul acesta incipient, înainte de a cheltui bani si timp!

Nu avem încă deprinderea asta de a fi pragmatici, suntem atașați emoțional de idei si avem tot timpul impresia asta că ideile noastre vor fi furate de alții – lucru care nu se întâmpla de fapt niciodată!

Cred că hub-urile, universitățile sau alte structuri de genul acesta pot face mai multe lucruri pentru a creste gradul de conștientizare asupra nevoii de educație antreprenorială. Companiile mari din Iași de exemplu fac tot felul de activități, dar nu neapărat atât de aplicate; se organizează ziua porților deschise, tot felul de evenimente dedicate comunităților, conferințe si așa mai departe. Asta este modul in care își pot aduce aportul în tot procesul de educare, însă un rol principal poate ar trebui să îl aibă hub-urile si universitățile.

S: Am urmărit cu interes prezentarea ta de astăzi si am văzut ca reacțiile pozitive în rândul publicului. Însă as vrea să te întreb cu ce pleci tu de la un astfel de eveniment? Ce iei de la public?

A: Ce-mi oferă ei mie? păi în primul rând o speranță: faptul că sunt aici, că au venit de bunăvoie, e un semn bun. Cultura noastră încă nu a evoluat pana la punctul în care suntem dispuși să ne asumăm riscuri, să ne expunem pe noi înșiși prin ideile noastre. Iar prezenta lor aici, astăzi mă bucură. Îmi dă o speranță că încă se poate: sunt idei, sunt oameni care vor să facă ceva si își dedică timp pentru acel lucru.  Chiar dacă sunt la nivel basic, chiar la început, nu au experiență, acesta este practic primul pas. Cum ați punctat si voi: Square 1 Bootcamp – Primul pas spre startup-ul tău.

S: Ce sfat general ai vrea să dai celor prezenți astăzi aici?

A: Cred că e același care l-am punctat si azi: question your assumptions. Plecăm cu tot felul de idei, descoperim tot felul de chestii in spațiul online, peste tot se dau exemple de succes, ni se creează impresia că afacerile se fac ușor, ni se pare că ideea cu care ne-am trezit va valora 1 miliard de dolari intr-un an si tot așa. Însă realitatea este alta, piața este mult mai dură. Si cred că este nevoie de o doză de pragmatism, chit că vrem să o recunoaștem sau nu.  Cred că este nevoie totuși să le insuflăm tinerilor si pragmatism pe lângă încurajare. Pentru că protejarea lor de realitatea crudă tine doar pană la un punct, dacă vrem exemple de succes este nevoie să forțăm puțin zona de confort, să fim maturi in gândire, iar asta eu încerc să fac prin prezentările mele: să inspir puțin pragmatism în gândirea tinerilor antreprenori.

S: Mulțumim frumos, Andrei!