fbpx

Glosar de termeni de startup

Founder-ul a pivotat spre crowdfunding.

Startup-ul X trece in scale-up cu ajutorul unui angel investor.

Ești un wanna-be entrepreneur care încă definește MVP-ul?!

 

Nu, nu e slang antreprenorial. Dar nici o limba de sine stătătoare.

Ecosistemul antreprenorial mondial capătă un contur tot mai bine definit, iar termenii si cuvintele utilizate s-au transformat mai degrabă într-un limbaj comun, internațional. Acest limbaj este in creștere constantă, iar in general termenii nu-si schimba forma inițială, indiferent de zona geografica in care sunt folosiți.

Ne-am propus să construim un mic glosar de termeni folosiți in acest ecosistem antreprenorial. Daca ai propuneri sau nelămuriri, te rugăm să lași un comentariu la finalul acestui articol.

  • A pivota – acțiunea unei companii ce definește schimbarea de direcție in ceea ce privește strategia de business
  • Accelerator – citește articolul
  • Account (Manager) – este acea persoană de legătură între companie si clienții săi. Vede imaginea de ansamblu asupra relației companie-client, identifica nevoile clienților si se asigură ca acestea pot fi îndeplinite. Lucrează îndeaproape cu departamentul de vânzări si marketing
  • Angel investor – este acel individ care subvenționează cu o anumita sumă de bani o afacere aflată în stadiul incipient de dezvoltare.
  • Antreprenor – o definiție notabila ar putea fi cea data de Jean-Baptiste Say, unul dintre cei mai importanți contributori ai științelor economice din istorie. Say a definit antreprenorul drept un înainte-privitor, cu o capacitate de a iniția proiecte noi si de a își asuma riscuri. Pornind de la credința ca bunăstarea este rezultatul creativității, inovației si imaginației, el a așezat rolul de antreprenor la baza teoriei economiei.
  • B2B – Business to Business – este un concept de marketing, o forma tranzacțională intre companii, in care este implicat, de exemplu, un manufacturier si un angrosist. Conceptul de B2B se refera la tranziții/ activități/ acțiuni făcute intre companii, nu intre o companie si un consumator individual. Termenul contrastează cu conceptul de B2C – Business to Consumer si/sau B2G – Business to Government
  • Benchmark – nivel de referință
  • Boost – stimulare, creștere, procesul de accelerare al unei afaceri in urma parcurgerii unui program de incubare/ accelerare sau in urma unei investiții
  • Burn out – aceasta sintagma face referire la starea psihica a unui angajat si se traduce prin epuizare totala.
  • Business model canvas – este un instrument folosit de antreprenori in dezvoltarea strategiei de business. Cuprinde mai multe secțiuni (clienți, canale de comunicare, activități, venituri, costuri, etc.), ce pot fi editate, aranjate si dezbătute in funcție de nevoia fiecăruia
  • Business Plan Competition – competiție a planurilor de afaceri
  • CEO – chief executive officer, persoana cu rangul cel mai înalt in conducerea unei companii, responsabila in luarea deciziilor finale
  • CTO – Chief technology officer, persoana cu funcție de conducere într-o companie/ intr-un institut din domeniul tehnologic sau științific
  • Coaching – este o forma de dezvoltare personala sau profesionala, in care coach-ul (coordonator, antrenor) consiliază si ghidează clientul in vederea dobândirii unui anumit rezultat
  • Co-founder – sau co-fondator – una dintre persoanele implicate in crearea unui startup, a unei companii sau organizații
  • COO – chief operating/ operations officer este persoana cu funcție de conducere din cadrul unei organizații, responsabil cu operațiunile zilnice ale companiei. De cele mai multe ori este considerate a fi a doua persoana din companiei, totodată cea care raportează CEO-ului.
  • Copywritting – este acțiunea de a scrie texte cu scop publicitar, in vederea promovării unui produs sau a uni serviciu
  • Copywritter – redactor de publicitate
  • Crowdfunding – este o practica alternativa de a strânge sume mici de bani, prin intermediul internetului, de la un număr mare de oameni, in vederea inițierii unui anumit proiect.
  • Crowdsourcing – este o acțiune de colectare de bunuri sau servicii, inițiată de către indivizi sau organizații. Aceste servicii pot include idei preluate de la diverse grupuri de utilizatori ai internetului, deschiși spre a împărtăși si mereu in expansiune. Printre avantajele folosirii crowdsourcing-ului se pot numără: îmbunătățirea costurilor unei organizații, calitatea produselor, flexibilitatea, diversitatea sau scalabilitatea.
  • Digital strategist – este acea persoana din cadrul unei organizații care are rolul de a identifica nevoile, obiectivele, oportunitățile si provocările din toate departamentele. Apoi pot crea si superviza execuția unui plan ce conține inițiative specifice care se pliază pe strategia de business. Un digital strategist își poate asuma responsabilități din arii diverse, de la relația cu clienții, comunicare, marketing sau campanii de promovare online.
  • Early-stage – stadiu incipient – acest concept face referire la stadiul in care se afla o organizație sau un individ. In general, in contextele in care este folosita aceasta noțiune se vorbește despre lipsa de experiență sau expertiza intr-un anumit domeniu (ex: early-stage founder)
  • Ecosistem – in termeni antreprenorial, ecosistemul este mediul social si economic in care anumite structuri se dezvolta (startup-uri, acceleratoare, incubatoare, fonduri de investiții) cu un scop comun. De cele mai multe ori un ecosistem este atribuit unei regiuni sau unei tari. Un aport important in dezvoltarea acestuia vine si din parte autorităților publice. Un ecosistem antreprenorial sănătos se bazează pe o buna relație intre mediul privat de afaceri, mediul academic si autoritățile publice.
  • Feedback – reacție, recenzie , evaluarea unui anumit produs/ serviciu
  • Founder – fondator – cel care fundează/ inițiază/ întemeiază o afacere. Termenul se atribuie de cele mai multe ori celor din zona de startup
  • Incubator – citește articolul J
  • IOT – Internet of Things – termenul face referire la rețeaua (in plina expansiune) de obiecte fizice cărora li se atribuie o adresa IP pentru conexiunea la internet si modalitățile de comunicare astfel dobândite intre obiectele respective si alte dispozitive conectate la internet sau sistem
  • MVP – minimum viable product – este produsul care conține suficiente caracteristici pentru a deveni vandabil si pentru a satisface nevoile primilor clienți. In urma lansării pe piață se pune mare preț pe feedback-ul primit, de care se va tine cont in dezvoltarea ulterioara a produsului
  • Networking – in termeni antreprenoriali reprezintă interacțiunea cu alte persoane cu scopul de a face schimb de cunoștințe, informații sau păreri, dar si de a dezvolta relații profesionale
  • LTV – Life Time Value – reflecta venitul total pe care un client îl investește in relația cu o companie de-a lungul vieții
  • Outsourcing – este o convenție in care o companie/ organizație contactează o alta companie/organizație pentru a duce la bun sfârșit un anumit proiect sau o anumita activitate (de exemplu: procese de plata, gestionarea reclamațiilor, manufactura, servicii tip call center, etc)
  • Scale-up – este capacitatea unui startup de a face pasul spre extindere; poate fi vorba despre extinderea echipei sau extindere globala – sa activeze si pe alte piețe. Se considera ca este vorba despre perioada in care startup-ul si-a atins un nivel de maturitate optim
  • Slang – dacă ar fi să-l traducem pe motoarele de căutare, din păcate ni s-ar face trimitere la termenii de argou sau jargon. Din punctul meu de vedere această traducere însă este improprie, cu o mult prea mare conotație negativă atribuită slang-ului. O traducere realista cred ca ar suna cam așa: un limbaj format din cuvinte si fraze informale, folosite mai ales in vorbire de către un grup de oameni într-un anumit context
  • ROI – return of investment – este o formula de măsurare a performantei, utilizata in evaluarea eficienței unei investiții sau pentru a compara eficientă intre mai multe investiții diferite. ROI măsoară cantitatea câștigului dintr-o investiție, raportata la costul investiției.
  • Startup – un termen relativ nou, căruia i s-au atribuit foarte multe definiții, care totuși conține câteva elemente comune: companie nou înființata, de mici dimensiuni, de cele mai multe ori are legătură cu domeniul tech si IT, cu potențial de scalabilitate, produsului/ serviciului oferit i se aduce un element inovator, de cele mai multe ori rezolva o problema punctuala cotidiana
  • Unicorn – o companie de tip startup care valorează peste 1 miliard de dolari
  • VC – Venture Capital – este un fond de capital privat (in care persoane private si/sau companii au investit), care finanțează startup-uri cu potențial de expansiune
  • Vlog – un video blog
  • Wanna-be entrepreneur – un individ care este interesat de domeniul antreprenoriatului, are idei de afaceri, dar care încă nu a pus in aplicare niciun plan concret.