Incubator vs. Accelerator

Termenul de  antreprenoriat a fost pentru prima dată menționat în anul 1723, în Dictionnaire Universel de Commerce, însă conceptul a suferit modificări de-a lungul timpului. În zilele noastre este considerat a fi unul dintre pilonii ce poate genera creștere economică într-o piață emergentă.

Este greu să stabilim o definiție clară a antreprenoriatului, deoarece acesta se dezvoltă în mod diferit de la o țară la alta. Cu toate că antreprenoriatul este important pentru economie, el reprezintă un domeniu academic relativ nou și, prin urmare, încă lipsesc definiții consistente sau specifice pentru termeni care au sensuri generale largi.

Există însă câteva elemente definitorii atribuite antreprenorilor:

– sunt considerați a fi cei mai puternici transformatori ai lumii, deoarece au perspective diferite asupra vieții si se dedică unui domeniu din pasiune, nu din dorința de a-și dezvolta o carieră sau de a face profit

– creează produse inovative sau oferă soluții viabile problemelor cotidiene

– abordează antreprenoriatul ca o modalitate de a-și construi viața după bunul plac și după propriile principii

– ei văd posibilități și soluții în chestiuni în care majoritatea persoanelor văd blocaje sau probleme

– au cu toții un lucru în comun: când au o idee se încăpățânează să o pună în practica

Probabil descrierea de mai sus ne duce cu gândul la niște super eroi, însă nu trebuie să excludem faptul că majoritatea antreprenorilor se dedică ideilor proprii mai degrabă în timpul liber. Puțini sunt cei care iau decizia de a-și lăsa locul de muncă stabil in stadiul incipient al produsului sau serviciului pe care doresc să-l dezvolte. Când acesta prinde contur cât de cât, intervine – de cele mai multe ori – așa numita perioadă liber profesionistă. Atunci încep să-și dedice mai mult timp și resurse, se documentează și decid să se alăture unui ecosistem antreprenorial.

Odată intrat în circuitul vieții de antreprenor, începi să descoperi tot felul de termeni și concepte noi, care uneori pot crea confuzii.

În articolul acesta vom încerca să explicăm termenul de accelerator (sau program de accelerare), în comparație cu cel de incubator (sau program de incubare).

Stadiul de dezvoltare

În ambele cazuri este vorba despre niște programe menite să ajute startup-urile, prin mentorat, networking sau schimb de bune practici, însă diferența stă in stadiul de dezvoltare a startup-ului care intră în program.

Practic, în programele de incubare nu intră neapărat o echipă sau un fondator al unui startup deja format, ci poate fi vorba și despre un inițiator al unei idei, care dorește să beneficieze de mentorat tocmai pentru a-și pune ideea în practică și a o aduce la nivel de startup.

O analogie simpatică și poate mai explicativă ar putea fi cea cu oul pus în incubator: dezvoltarea îi este condiționată de anumiți factori, însă exista soluții în realizarea unui mediu propice.

Așadar, programele de incubare sunt dedicate startup-urilor nou înființate (care vor fi reprezentate in program de către fondator sau de către întreaga echipă), dar și celor care au o idee – eventual un MVP ( minimum viable product) – și doresc să o dezvolte într-un startup.

Program de incubare

În cadrul acestor programe – care de cele mai multe ori se desfășoară pe o perioadă lungă de timp, ce poate fi chiar și de 2 ani – activitatea se desfășoară în jurul dezvoltării unei idei, în vederea construirii unei companii.  Se pune accentul pe conturarea unei strategii de business viabile, iar acest lucru se realizează prin experiențe practice coordonate sau supervizate de un mentor cu experiență profesională în domeniu. Un alt element esențial, care stă la baza formării acestei strategii, este interacțiunea cu diverși oameni din ecosistemul antreprenorial, dar și accesul la evenimente și proiecte dedicate antreprenorilor (de exemplu: pitch training sessions, Startup Weekend, Demo Day, etc).

Astfel, putem spune că un program de incubare – cu elementele sale definitorii, mentorat si networking – este primul pas spre accelerare pentru un startup.

Program de accelerare

În cazul programelor de accelerare, situația este puțin diferită. În primul rând, în genul acesta de programe intră numai acele startup-uri deja formate, care își pot dovedi abilitatea de a crește și care au deja o strategie de business plănuita măcar pe o perioadă medie de timp. În al doilea rând, un program de accelerare se desfășoară pe o perioadă mai scurtă de timp, media fiind undeva la 3 luni de zile. Este, de asemenea, dedicat întregii echipe sau fondatorului, se pune mult accent pe activități de mentorat și networking, însă se ia în calcul si posibilitatea unei investiții. Aceasta poate veni la finalizarea programului fie din partea unor investitori privați (de tip business angels) sau a unui fond de investiții. Aceste investiții reprezintă fonduri de capital privat, ceea ce poate însemna că investitorul are pretenția de a obține drepturi financiare începând cu un anumit stadiu de evoluție a startup-ului în care a investit.

Concluzie

Un ecosistem antreprenorial sănătos și funcțional trebuie să conțină toate elementele enumerate mai sus, de la MVP-uri pană la programe de accelerare și investiții care propulsează fondatorii. Iar cei care doresc să își asume un rol în acest ecosistem este bine să fie conștienți de toate oportunitățile de pe piață.

Cele mai cunoscute astfel de programe sunt cu siguranță în Statele Unite ale Americii (Y Combinator, TechStars), însă tot mai multe astfel de inițiative se fac cunoscute și în Europa (FinLab, Startupbootcamp). Ecosistemul antreprenorial românesc nu este încă într-un stadiu matur de dezvoltare, dar cu siguranță putem vorbi despre un ritm rapid de creștere. Așadar, Innovation Labs, TBNR Accelerator Iași, Square 1 Bootcamp, Techcelerator sunt doar câteva dintre instrumentele pe care antreprenorii români le au la îndemână.