Cum am încheiat 3 luni de pre-accelerare?!

Bine ai (re)venit în comunitatea Rubik Hub! Dacă ai deschis acest articol, înseamnă că ai curiozitatea de a afla mai multe despre impactul pe care dorim să-l aducem în ecosistem, dar și despre trendurile din comunitatea internațională de startup!!

S-a încheiat încă o ediție Rubik Garage și îți mulțumim că ne-ai fost alături! Dacă ne uităm la detaliile de mai jos, suntem siguri că pentru echipele din program a meritat fiecare zi petrecută alături de comunitatea Rubik Hub!

Și pentru că nu ne stă în fire să încheiem etape faine fără bucurie, pe 25 iunie am organizat un eveniment dedicat comunității noastre, New Trends for Startups Talk, în care am introdus și “scena” Demo Day, by Rubik Garage!

New Trends for Startups Talk 

A fost o întâlnire între reprezentanți ai ecosistemelor de startup din Europa și SUA, care au discutat și dezbătut tema noilor tendințe din lumea startup-urilor, în contextul actualei pandemii, dar și a nevoii de a fi agil și a te adapta la situații noi!

I-am avut alături pe Paul Kallmes (Co-founder WhiteSpace X și Managing Director @ Silicon Valley Business School – S.U.A.), Joel Larsson (Co-founder Fast Track Malmo – Suedia),

Marcin Kurek (Co-founder Market One Capital – Polonia), într-o discuție moderată de Liz Ștefan (CEO & Co-Founder – Nifty Learning.)

Viitorul nu mai este unul predictibil și, după cum afirma și Paul, piața se confruntă cu un ritm încetinit din perspectiva apetitului investițional. Capital există, dar deciziile investiționale sunt tot mai greu de luat. Investitorii apreciază startup-urile care îi abordează în mod direct, dar care au puterea de a le înțelege modul de gândire, luând în calcul riscurile cu care se confruntă aceștia, mai ales în perioada incertă pe care o tranzităm acum. Acesta va deveni unul dintre criteriile de selecție definitorii, iar startup-urile care vor prezenta un risc redus, dar și oportunități de dezvoltare a modelului de business vor avea de câștigat!

Joel consideră că pandemia actuală este cel mai mare factor de schimbare pe scena startup-urilor. Vor fi sectoare care vor prolifera și sectoare care vor avea de pierdut. Pentru Joel clima este sectorul inovator pe care va paria în următorii 10 ani. Focusul pe acest sector va deveni mai pregnant, la o scara macroeconomică cat mai larga. 

Marcin privește oarecum metaforic această perioadă, comparând-o cu perioada post cutremur, ceea ce determina schimbare de mentalitate, dar și conștientizare, la nivelul întregului ecosistem, că ceea ce s-a întâmplat o dată sigur se va mai intampla și în viitor. Pornind de la această conștientizare, dar și de la trăiri ale fenomenului numit global lock down, toți antreprenorii vor iniția acțiuni de digitalizarea a propriului business. Este primordial să se facă trecerea spre business-ul remote. Ceea ce normal s-ar fi întâmplat în 5 sau 10 ani din perspectiva digitalizarii, acum se întâmplă în 6-12 luni. Impactul va fi major și impresionant, mișcarea va fi de masa. Plățile online, rezervările online, alte activități  devin un obligatorii pentru oricine! 

Premisele au fost lansate, s-a observat alinierea în gândire în rândul invitaților și s-a subliniat ideea că mediul fizic va ceda din piață mediului online. Întâlnirile vor fi din ce în ce mai  mult în spațiul virtual, webinariile vor lua locul atelierelor de lucru clasice, fapt ce va influența în primul rând modul în care un investitor abordeaza aceasta schimbare. 

Învingătorii vor fi cei care dezvolta aptitudini în mediul virtual mai rapid decât concurența: rapiditatea cu care răspunzi la email-uri, abilitatea de a face un meeting online mai captivant, de a înregistra un video prin care prezinti mai elocvent modelul tau de business sau capacitatea de a-ți dovedi proactivitatea. 

Ca și concluzie a acestei întâlniri, putem afirma că nu este important cât de mult un business a  fost afectat de criză, aceasta fiind globală, astfel, implicit toți competitorii au fost afectați într-un fel sau altul. Crucial însă este răspunsul la această criză, adaptabilitatea în fața competitorului tău, capacitatea de a gândi pragmatic față de competitori și de a deveni conștient că în acest moment poți căpăta cota de piață profitând de oportunități atipice unei perioade economice normale. 

Exemple concrete de aplicații care fac revoluția odată cu apariția acestui virus este binecunoscutul Zoom. Dacă până în trecut o conferință virtuală nu era considerată o opțiune pentru un pitch sau pentru o intalnire de business, în prezent aceste tipuri de aplicații fac regula în piață, oferind avantaje de cost, avantaje extraordinare sistemului educational, sistem ce reprezintă baza unei economii viabile a oricărei țări. Astfel, această perioadă s-a dovedit o oportunitate extraordinara de învățare, profesorii văzându-se nevoiți să acționeze și să adopte această schimbare, fiind puși în fața faptului împlinit. 

Dintr-o anumită perspectivă, educația devine cel mai mare câștigător al acestei crize, extrapolat nu doar la sistemul școlar, dar și la activități de învățare continuă:  învățarea unei noi limbi străine, dobândirea unor competențe digitale, explorarea unor noi instrumente, având în acest moment posibilitatea de a fi sfatuit de către cei mai buni profesionisti dintr-un domeniu. Odată cu schimbarea din piața muncii, a economiei, a tehnologiei, pentru  antreprenori nu mai este reprezentativ nici măcar o diploma care aparține unei universități de prestigiu,pentru că ceea ce conteaza este în primul rând adaptabilitatea de a căpăta noi skill-uri. Lifelong learning nu mai este o opțiune, devine o normalitate. 

Setup-ul s-a schimbat, startup-urile au acces dupa virus la o paleta mult mai mare de profesionisti în domeniu, fiind mult mai accesibilă abordarea lor în mediul virtual, iar incubatoarele, acceleratoarele, sesiunile de networking devin priorități. 

Din categoria trust the future, invitații consideră

  • clima – drept o verticală ce va produce multe startup-uri de renume ;
  • calitatea – drept un criteriu esențial – calitatea oportunităților și alerta permanentă la tot ceea ce afectează mediul de business
  • fidelizarea/ customer subscription – esențială în ceea ce privește serviciile, fie că vorbim de educație,  conținut sau entertainment
  • relația B2B – de mare importanță, prin importanța colaborărilor între business-uri și comunități

Demo Day

După 3 luni intense, cea de-a doua ediție a programului de preaccelerare Rubik Garage powered by Rubik HUB a ajuns la final, iar 8 dintre cele 16 startup-uri înscrise, care au construit și au făcut pași vizibili în dezvoltarea MVP-ului, au fost invitate la sesiunea de pitching din cadrul Demo Day.

Juriul a fost format din investitori, mentori din comunitatea Rubik Hub, reprezentanți ai mediului academic și fondatori de startup-uri, publicul având de asemenea oportunitatea de a vota și a-și alege startup-ul preferat. 

Startup-urile participante activează în diverse domenii, iar în cadrul acestui eveniment, după o lungă munca de mentorat, webinarii, sesiuni de pitching alături de Rubik Hub, au avut oportunitatea să-și valideze și să-și testeze ideile, să-și stabilească strategia de lansare pe piață, să cunoască oameni potriviți și să consolideze relații și conexiuni care să-i ajute în continuarea dezvoltării business-ului lor inclusiv după finalizarea programului.

Dintre cele 8 startup-uri prezente: 

  • Sitter a fost premiat cu 1000 euro pentru Potențialul de creștere în piață – 
  • Marketio a fost premiat cu 1000 euro pentru Modelul de business prezentat, 
  • Waas a fost premiat cu 1000 euro pentru Market quality
  • Sitter, cel care a obținut și Votul publicului, a fost premiat cu posibilitatea de a participa gratuit la Startup Spinner Makeathon 2021.

Despre Rubik Garage Batch 2

Rubik Garage și-a propus să creeze contextul în care fiecare fondator și startup se poate conecta și poate crește cu ajutorul comunității. Și fiecare participant a folosit acest context cum a crezut că este mai bine. Investiția noastră, a comunității, a organizatorilor și partenerilor în programul de pre-accelerare Rubik Garage a fost de peste 25.000 euro prin resursele, beneficiile, tool-urile și premiile acordate.

Rubik Garage a însemnat: 16 echipe din toată România, selectate din 47 de aplicații, 12 webinarii, peste 70 de ore de mentorat (office hours), peste 30 de mentori, peste 70 de oameni implicați direct,

Mesajul lui Vali către participanți este: „Câștigătoare sunt startup-urile care vor fi cele desemnate de clienții plătitori și de comunitatea pe care și-a aduc alături pe termen lung. Validați, construiți și țineți legătura cu cei căora le rezolvați problema cu soluția voastră. Depinde doar de tine să îl duci la următorul nivel.”

Mesajul Elei către participanți este: ”E timpul sa afirmam ceea ce este evident; lumea s-a schimbat foarte mult în ultimele câteva luni. Singurul lucru care cred că nu s-a schimbat și cred că este mai adevărat astăzi decât oricând este importanța start-up-urilor și puterea spiritului antreprenorial. Cred că startup-urile vor fi nucleul redresării economice din întreaga lume. Și tu ești parte din acest nucleu.”

Peste 240 de participanți au urmărit LIVE pitch-urile și talk-ul de joi seara. Aceștia au „venit” din minim 7 țări și din cel puțin 14 județe ale României. Printre ei s-au aflat și cel puțin 10 investitori în startup-uri din țară și din afara României. Many eyes on you! 😀

Sfârșitul Rubik Garage Batch 2 vine însă cu vestea că de acum ești parte de comunitatea de startup Rubik Hub. Ne poți scrie, întreba, cere contacte/info sau sfaturi pe canalele obișnuite de până acum. We are in this together!

În cazul în care vrei să revezi pitch-urile sau întregul eveniment îți lăsăm aici link-ul Rubik Garage Demo Day: https://www.facebook.com/rubikhub/videos/714461692443228/

Întră pe www.rubikhub.ro pentru a fi la curent cu noutățile din lumea startup-urilor și conectează-te cu o comunitate formată din oameni care împărtășesc același set de valori! 

#align #build #validate #rubikgarage #preaccelerate