#Marketplace – Când adăugăm ingredientul „încredere”?

Pentru o mai bună înțelegere a contextului, îți recomandăm să citești articolele introductive despre marketplace pe care le găsești aici.

Când construiești un business pe modelul marketplace, încrederea este un ingredient major, dar în același timp, destul de greu de măsurat sau de cuantificat. Totuși, ceea ce știm este că aceasta îi este atașată vânzătorului.

În timp ce acțiunile cumpărătorilor pot fi mult mai simplu controlate, când vine vorba despre livrarea de produse sau servicii de calitate, aici intervine variabila încredere.

Cu cât riscurile sunt mai mari, cu atât ai mai mult de lucru la încredere

Cu alte cuvinte, trebuie să lucrezi mult la încrederea între vânzător și cumpărător, dacă acesta din urmă simte un potențial pericol sau chiar și cel mai mic disconfort: teama că cineva îi va vandaliza casa, dacă îi lasă cheia, îngrijorare cu privire la siguranța proprie sau a celor apropiați (de exemplu, copiii lăsați în grija unei bone) sau neîncrederea cu privire la calitatea unui produs pentru care a plătit o sumă mare de bani.

Totuși, înainte să ne grăbim să tragem concluzia că încrederea este ingredientul universal pe care să ne concentrăm toate eforturile, haideți să răspundem la această întrebare:

Decizia de cumpărare este cu adevărat impactată de încrederea pe care cumpărătorul o are în vânzător?

Pentru că această întrebare poate veni cu două răspunsuri, de unde rezultă și două căi strategice diferite:

Răspuns DA => Calea 1

Această cale implică focus total în construirea încrederii între cumpărător și vânzătorii individuali. Cele mai bune exemple sunt AirBnB sau eBay.

Răspuns NU => Calea 2

Pe această cale, găsești soluții pentru a controla variabila „încredere” (sistem de rating, opțiunea de report etc), dar te concentrezi pe consolidarea încrederii în platformă. Exemple: Amazon, Uber.

Cum să răspunzi corect la întrebarea de mai sus

Pentru a răspunde cât mai corect la întrebarea de mai sus și în baza răspunsului să stabilești calea pe care vei merge, trebuie să ții cont de felul în care cumpărătorul percepe unicitatea mărfii pe care vânzătorii o pun la dispoziție în marketplace.

Calea 1 este alegerea naturală, atunci când gradul de unicitate perceput este mare. Cu alte cuvinte, fiecare vânzător are produse sau servicii unice, pe care nu le mai poți găsi la un alt vânzător de pe aceeași platformă.

În acest caz, este și în interesul vânzătorilor să lucreze, în mod individual, la construirea încrederii.

Calea 2 este alegerea, atunci când vânzătorii pun la dispoziția cumpărătorilor aproximativ aceleași produse sau servicii.

În acest caz, eforturile strategice trebuie să se concentreze spre a construi încredere în platformă, per ansamblu, și a o poziționa în mintea consumatorului ca una dintre primele alegeri.

Resurse recomandate:
Marketplaces and trust, Parth Sethi
The ingredients for a successful marketplace, Josh Breinlinger

Acest articol a fost scris în cadrul programului de pre-accelerare Rubik Garage, prin care sprijinim startup-urile early-stage să depășească blocajele și să găsească soluții personalizate pentru a-și continua drumul către validarea și dezvoltarea produsului / serviciului.

Dacă dorești să pui în aplicare cele de mai sus alături de mentori și fondatori cu experiență + alte multe beneficii, fără costuri pentru tine, înscrie-te aici pentru următorul batch de pre-accelerare.

As an early-stage startup you need to

Align. Build. Validate.

Apply for Rubik Garage