#Marketplace – Tot ce ai nevoie să știi, pentru început (a doua parte)

Înainte să parcurgi acest articol, te invităm să citești câteva noțiuni introductive despre marketplaces. Vei înțelege mai bine cum se deosebesc acestea de alte modele de business și care sunt cele două elemente cheie pe care sunt construite.

Beneficii și dezavantaje

Spre deosebire de alte modele de business, marketplace-urile vin cu două mari beneficii:

  • Costuri scăzute de capital, din moment ce vânzătorii vin cu toate produsele sau serviciile;
  • Piața se poate autoregla pentru că vânzătorii își pot adapta cu rapiditate bunurile oferite, în funcție de cerere, astfel încât fiecare marketplace poate funcționa ca o mini-economie.

Însă un marketplace poate veni și cu dezavantaje:

  • Este destul de dificil să iei un marketplace de la 0 pentru că ai nevoie de un minim de vânzători încă de la început, iar aici intervine ingredientul „încredere”;
  • Este dificil să controlezi calitatea produselor și serviciilor oferite, mai ales atunci când ești la început și numărul de vânzători este destul de mare.

Tipuri de marketplaces

Un marketplace poate fi clasificat în funcție de cei care participă la crearea lui (vânzătorii și cumpărătorii):

  • P2P (peer-to-peer): locul în care persoane private tranzacționează cu alte persoane private. În versiunea lor cea mai simplă, pot fi grupurile de Facebook cu producători locali care vând către persoanele interesate. La început, chiar și eBay sau Airbnb au fost dominate de persoane private;
  • B2C (business-to-consumer): pe măsură ce un marketplace crește, se pot întâmpla două lucruri: 1) companiile deja existente îl văd ca pe o bună oportunitate și își doresc să fie și ele acolo; 2) cei care erau la început persoane private își doresc să treacă la nivelul următor și se dezvoltă ca business;
  • B2B (business-to-business): acesta este un segment care crește mult în ultima perioadă. Alibaba este cel mai mare jucător din acest grup.

În Rubik Garage Batch #2 avem câteva startup-uri construite pe modelul marketplace. Găsești toată lista startup-urile din Garage aici.

Resurse recomandate:
A Guide to Marketplaces, Angela Tran Kingyens, Boris Wertz
Four Questions Every Marketplace Startup Should Be Able to Answer, Jonathan Golden

Acest articol a fost scris în cadrul programului de pre-accelerare Rubik Garage, prin care sprijinim startup-urile early-stage să depășească blocajele și să găsească soluții personalizate pentru a-și continua drumul către validarea și dezvoltarea produsului / serviciului.

Dacă dorești să pui în aplicare cele de mai sus alături de mentori și fondatori cu experiență + alte multe beneficii, fără costuri pentru tine, înscrie-te aici pentru următorul batch de pre-accelerare.

As an early-stage startup you need to

Align. Build. Validate.

Apply for Rubik Garage