#Marketplace – Tot ce ai nevoie să știi, pentru început (prima parte)

În anul 2020, e-commerce-ul cunoaște o creștere accelerată, ce presupune adaptarea la noi trenduri, flexibilitate și noi abordări. În acest context, apare nișa marketplace-urilor pe care din ce în ce mai multe business-uri și startup-uri o adoptă.

Observăm, la nivel global, o creștere a numărului de startup-uri create pe structura unui marketplace și observăm această tendință chiar și la nivel local, în rândul startup-urilor cu care lucrăm noi, în Rubik Garage.

Credem că și situația în care ne aflăm în acest moment – pandemia și izolarea socială – are un rol important în dezvoltarea acestui trend. Oamenii încep să vadă din ce în ce mai mult beneficiile colaborării și a creării de comunități, iar relațiile bazate pe încredere încep să primeze.

Ce este un marketplace

Marketplace-urile au existat și înainte de a apărea mediul online. Se numeau „piețe” și erau locurile în care vânzătorii se întâlneau cu cumpărătorii, pentru a face comerț. Chiar și când introducem mediul online în ecuație, definiția rămâne aproape neschimbată:

Un marketplace online este un site sau o aplicație de e-commerce care conectează oamenii care vin cu produse sau servicii (vânzătorii) cu oamenii care vor să cumpere acele produse sau servicii (cumpărătorii).

Acestor oameni le-ar fi fost greu să se găsească în alte moduri, iar de aici rezultă și eficiența unui marketplace.

Există mai multe tipuri de marketplaces, însă toate au în comun cel puțin două elemente.

Un marketplace pune la dispoziție un număr relativ mare de vânzători, împreună cu produsele lor

Ceea ce deosebește un marketplace de un site sau o aplicație obișnuită de e-commerce este că bunurile și serviciile sunt furnizate de un third party, iar platforma se comportă, în cele mai multe cazuri, ca un intermediar.

Un marketplace presupune o tranzacție

Marketplace-ul nu este un site în care sunt listate produse și servicii. Spre deosebire de acesta, un marketplace se implică în tranzacția dintre vânzător și cumpărător, iar această implicare poate să difere de la un marketplace la altul. Ea poate să înceapă chiar cu momentul în care produsele au fost listate și să se termine atunci când plata a fost realizată și produsele/serviciile au fost livrate.

Resurse recomandate:
A Guide to Marketplaces, Angela Tran Kingyens, Boris Wertz.

Acest articol a fost scris în cadrul programului de pre-accelerare Rubik Garage, prin care sprijinim startup-urile early-stage să depășească blocajele și să găsească soluții personalizate pentru a-și continua drumul către validarea și dezvoltarea produsului / serviciului.

Dacă dorești să pui în aplicare cele de mai sus alături de mentori și fondatori cu experiență + alte multe beneficii, fără costuri pentru tine, înscrie-te aici pentru următorul batch de pre-accelerare.

As an early-stage startup you need to 

Align. Build. Validate.

Apply for Rubik Garage