Startup Story: Cătălina Dobre @Mingle

Startup Stories este despre oameni pasionați de ceea ce fac, încăpătânați să își depășească propria condiție și implicați în comunitatea din care fac parte.

Zilele acestea am avut plăcerea de a o cunoaște pe Cătălina Dobre, o tipă super energică și canalizată pe rezultate. Ea face parte din echipa Mingle, un start-up românesc care susține echipele de HR cu modalități simple de administrare și colaborare pentru angajarea celor mai buni oameni. Și pentru că înțelege perfect motto-ul nostru #givebeforeyouget, ne-am bucurat de o cafea online împreună și am povestit vrute și…utile! Enjoy 🙂

Cătălina, ești unul dintre fondatorii Mingle, o soluție prietenoasă pentru automatizarea proceselor de recrutare. Spune-ne de ce “Mingle” și cum ai ajuns la acest produs?

În rolul anterior, am avut șansa de a cunoaște și de a lucra cu mulți oameni de HR, cu care am apucat să povestim mai multe despre provocările cu care se confruntă și ce le-ar plăcea să îmbunătățească.

Nu e o noutate faptul că echipele de HR au o dificultate în a găsi și a atrage oamenii potriviți. Ceea ce nu aveam noi în vedere este și cât de greu este să organizezi candidații odată ce i-ai găsit: de la menținerea legăturii cu aceștia, la colaborarea internă pentru evaluarea lor și până la măsurarea procesului de recrutare.

Am fost și noi aplicanți în trecut și știm cum este să nu primești feedback de la o companie la care ai aplicat – în special după un interviu la care crezi că te-ai descurcat bine și răspunsul întârzie să apară. Acum înțelegeam și de ce: toată munca de recrutare devine brusc mai complicată atunci când nu ai un sistem care să te ajute să te organizezi, lăsându-te pradă teancurilor de acte și CV-uri, sau unor sisteme imperfecte care îți rezolvă doar pe jumătate problemele.

Pentru a ține pasul cu ritmul de creștere și cu toți stakeholderii implicați în recrutare, oamenii de HR au nevoie de sisteme mai bune. Așa ne-a venit ideea pentru Mingle – o aplicație prietenoasă care să fie ușor de implementat, ușor de folosit și care să elimine distanța dintre echipele de HR și candidații potriviți.

Totodată, am inclus în aplicație și un mod simplu de a primi recomandări de candidați din partea angajaților, pe care îi ținem la curent cu posturile disponibile din companie și cu progresul prietenilor lor. Știm că recomandările interne sunt o sursă bună de candidați, așa că ne-am dorit ca produsul nostru să contribuie la încurajarea lor și să ajute echipele de recrutare să le organizeze.

De aici vine și numele de “Mingle”, de la ideea asta faină de a cunoaște și de a te împrieteni cu oameni minunați, pe care vrei să-i ai aproape de tine.

Mix & mingle, fain! Așa și cu echipa, care știu că încă nu este una numeroasă, dar….

Suntem o echipă de 3 fondatori care au atâtea în comun și care totodată nu ar putea fi mai diferiți. Fiecare dintre noi este pasionat de câte un aspect major care ne definește startup-ul. Bogdan este dedicat creării unui produs intuitiv și ușor de folosit, care să fie cât mai aproape de nevoile celor care îl folosesc; el se ocupă cu îndemânare de strategia de produs și de partea de vânzări. Alexandru este inima “tehnică” a echipei: el dirijează dezvoltarea aplicației și vine cu soluțiile de care avem nevoie pentru creșterea ei. Iar eu aduc ideile lor la viață prin forme, cuvinte și culori, ocupându-mă de strategia de marketing și design.

Toate diferențele dintre noi nu fac decât să contureze mai bine munca noastră. În plus, toți trei suntem extrem de implicați și determinați, trăsături care m-am bucurat să descopăr că trebuie să caracterizeze orice antreprenor de succes. Din fericire, avem și o definiție diferită a riscului și o atitudine prietenoasă în fața eșecului: dacă trebuie să greșim, vrem să o facem repede, cât să avem timp să schimbăm direcția.

Ați lansat produsul în plină pandemie. Cum este pentru voi după 6 luni în piață, într-un context atât de atipic?

Spre finalul anului trecut am început să conturăm și să perfecționăm ideea de Mingle, iar la începutul lui martie ne-am dat demisiile, pregătiți să ne scoatem produsul în lume. Două săptămâni mai târziu, companiile și-au trimis angajații acasă și au început să pună pe pauză toate proiectele pe care le aveau în derulare, neștiind la ce să se aștepte.

Lăsând la o parte momentele de incertitudine, ne-am petrecut primele zile urmărind reacțiile pieței și încercând să ne dăm seama dacă ideea noastră nebunească mai era de actualitate. Și am început să observăm o schimbare interesantă: segmentul nostru țintă – în general nu foarte pasionat de tehnologie – a început să o îmbrățișeze ca pe singura soluție de a depăși această perioadă. Recrutarea însăși a început să fie redefinită: companiile își doreau de mult să schimbe modul în care recrutează oameni noi, iar această schimbare a fost accelerată de perioada de carantină. Brusc, tehnologia a început să joace un cu totul alt rol, cel de personaj principal în această dramă.

După 6 luni, am reușit să trecem primele hopuri și să ajustăm produsul în funcție de nevoile reale ale pieței. Acum, Mingle este un produs bine conturat pentru (și de) oamenii care îl folosesc și pe care sperăm să-i ajute să recruteze mai eficient. Avem deja în derulare câteva colaborări și suntem încântați de deschiderea companiilor cu care lucrăm: simțim că suntem în asta împreună, alături de ele pentru a construi o versiune mai bună a recrutării.

La ultima frază parcă ai citat din Rubik Bible :)) Spune-mi, cum ai vrea să fie poziționat Mingle peste 5 ani?

Peste 5 ani, ne-am dori ca Mingle să devină soluția evidentă de HR. Mai exact, avem în minte un produs integrat care să poată fi folosit la nivelul întregii organizații atât pentru recrutare, cât și pentru onboarding-ul noilor angajați, pentru administrarea personalului sau salarizare. Bineînțeles, toate acestea în timp ce rămâne în continuare o aplicație ușor de utilizat și implementat, relevantă pentru cei care o folosesc. Iar aici cred că este adevărata provocare a aplicației noastre: să rămână simplă devenind complexă și să satisfacă o diversitate de nevoi fără a-i încărca pe utilizatori cu prea multe funcționalități.

Ca orice startup la început de drum, în mod evident și voi vă confruntați cu tot felul de situații. Care ar fi cele mai…dureroase momentan?

Cu tot entuziasmul nostru, să deschidem ușa startup-ului nostru atunci când multe companii o închideau pe a lor ne-a adus câteva provocări specifice, pe care nimic din ce învățasem până atunci nu ne putea arăta cum să le adresăm.

Principala provocare aș zice că a fost să ne validăm produsul atunci când cei cărora se adresa aveau probleme mai mari de rezolvat. Când companiile și-au mutat activitatea în online, echipele de HR erau ocupate să asigure tranziția la munca remote și să asiste la restructurarea organizațiilor lor. Pentru produsul nostru proaspăt lansat, părea a fi un moment complet nepotrivit. Cum îi poți convinge pe oameni să încerce produsul tău atunci când ei sunt îngrijorați de posibilitatea de a-și pierde locul de muncă sau de a se îmbolnăvi?

Planul inițial implica să ne validăm produsul prin vânzări directe, însă asta nu părea cea mai bună abordare în acel moment. Așa că am schimbat prioritățile și am decis să ne orientăm spre partea de marketing, creând conținut relevant pentru oamenii de HR, care în acea perioadă aveau nevoie de cât mai multe răspunsuri.

Iar această strategie s-a dovedit a fi cea mai bună alegere, din 2 motive:

  • Am început să cunoaștem mai bine segmentul nostru țintă. Lucrând la un blog pe care scriam aproape zilnic, am reușit să măsurăm reacțiile cititorilor noștri și să-i cunoaștem mai bine: ce subiecte sunt de interes, ce își doresc să îmbunătățească și ce provocări vor să depășească.
  • Și noi, la rândul nostru, am început să fim cunoscuți. Am plecat de la premisa că această strategie de conținut ne va îmbunătăți rata de răspuns la emailurile de vânzări pe care aveam să le trimitem în viitor. Și așa a fost! Aproape 20% dintre persoanele cu care ne auzim ne spun că ne citesc blogul.

Ca startup, să găsești acei early-adopters care sunt dispuși să aloce resurse financiare pentru produsul tău este greu. Pentru noi în acea perioadă a fost cel mai greu lucru pe care a trebuit să-l facem. Însă pentru că am încercat să empatizăm cu clienții noștri în acele momente dificile, am reușit să transformăm un context nefavorabil într-o șansă de a-i cunoaște mai bine.

Antreprenoriatul nu este ceva nou pentru tine, însă aș fi curioasă să aflu care a fost parcursul tău antreprenorial, de la wanna-be founder la (almost) successful founder și care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în această călătorie?

Trebuie să recunosc că eu nu m-am gândit niciodată la mine ca la un antreprenor. Mi-a plăcut întotdeauna să cred că sunt un “creator”, dorindu-mi să mă conectez cu ceilalți prin ceea ce creez, în speranța că le va aduce valoare.

Ei bine, se pare că distanța dintre creator și antreprenor nu e una mare și că, cu instrumentele potrivite, poți da contur unei idei care să ajungă într-o bună zi să ajute pe cineva. Am fost întotdeauna persoana care își dorește să găsească soluții noi pentru probleme vechi, în același timp dispusă să ia inițiativa de a le pune în aplicare.

Pentru mine, cel mai greu lucru la experiența de antreprenor aș zice că e necunoscutul. Când ești într-un startup, nu știi multe lucruri: oare ce ai construit e bun pentru cineva? Oare o să funcționeze? Va fi o reușită sau o greșeală din care voi învăța pe viitor?

În același timp, cel mai bun lucru la a fi antreprenor este – ca să vezi!- tot necunoscutul. Acea idee neclară despre ce ar putea deveni ceea ce ai construit și cum poți să ajungi acolo. Antreprenoriatul e o călătorie către toate fricile tale și către toate realizările tale. Dar ce călătorie 🙂

Ai beneficiat de programe educaționale specifice în această perioadă? Și dacă da, care au fost cele care te-au ajutat cel mai mult?

Pentru mine, cărțile au fost întotdeauna cea mai bună sursă de creștere și au modelat mare parte din ceea ce cunosc despre lume. Am o întreagă listă de lectură pe care o recomand oricui își dorește să înceapă sau să crească o afacere. De exemplu, din cartea “Rejection Proof” a lui Jia Jiang am învățat cum teama de respingere poate fi depășită prin – culmea – expunerea la cât mai multe refuzuri și cum un “nu” categoric poate fi transformat într-un “da” neașteptat. Aceste lucruri m-au ajutat să trec mai ușor peste momentele de cumpănă care caracterizează începutul oricărui start-up și să mă concentrez pe ce putem face pentru a le depăși cu succes.

În afară de cărți, în ultima perioadă am urmat câteva cursuri în format online și am participat la workshop-uri sau webinarii tot în format online, mulțumită contextului care ni le-a adus mai aproape. Îmi place să particip la sesiuni dedicate resurselor umane și antreprenoriatului, dar și zonei de Product DevelopmentUI/UX sau Marketing, fiind atât de relevante pentru munca noastră.

Acum mai mult ca oricând, mi se pare că toate resursele de care avem nevoie sunt mult mai ușor de accesat și tot ce ne rămâne de făcut este să întindem mâna și să le alegem pe cele care ne aduc cea mai multă valoare. Iar ceea ce îmi aduce valoare în prezent este să descopăr cum pot deveni un antreprenor mai bun, cum pot construi un produs îndrăgit și cum mă pot conecta mai bine cu cei care interacționează cu noi și cu aplicația noastră.

Lasă-te inspirat de seria Startup Stories sau inspiră-i pe alții cu povestea ta!