Interviu cu Mihai Rotaru — Clever Taxi

Buna, Mihai! Ma bucur ca am avut ocazia sa ne intalnim si mai ales ma bucur sa te gasesc la un asemnenea eveniment, Startup Weekend Cluj Napoca! In momentul de fata esti unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani, dar extraordinar este faptul ca acum te afli aici in calitate de mentor.

Compania pe care am fondat-o, Clever Taxi, cu siguranta este una foarte cunoscuta pe piata romaneasca, insa probabil este mult mai vizizbila in presa in perioada asta, dupa ce am facut exit-ul.

Ce inseamna exit pentru Clever Taxi?

Inseamna ca am vandut compania noastra unei companii mai mari, mytaxi. Este vorba despre o companie germană, ce activează în același domeniu și care s-a afirmat ca lider pe piața europenă, având susținerea celor de la Daimler.

Pentru ca avem o viziune comuna — aceea de a crea o singura platforma unitara pentru transportul european, dar si de a oferii servicii impecabile — am considerat ca fuzionarea cu compania germana nu poate fi decat oportuna.

Ce este important de subliniat este faptul ca brandul Clever Taxi nu dispare, nici echipa nu se destrama. Ne vom supune insa unor noi proceduri, vom beneficia de alte resurse, si ne vom alinia viziunii, cu scopul de a consolida industria transporturilor. Urmeaza sa ne dezvoltam si sa ne intarim pozitia pe piata, dar vom investi foarte mult si in produs. Exista niste carente de care suntem foarte constienti, dar pe care ne dorim sa le indreptam. Insa am investit mult in brandul nostru si am lucrat mult la alinierea sa pe piata romaneasca, de aceea consideram mai mult decat necesara pastrarea lui. Dar, da, in viitor ne dorim consolidarea sub un singur nume.

Cum a inceput povestea Clever taxi?

In 2010, pe cand lucram pentru un alt startup, incepusem cu Alex Dumitru (cel ce avea sa devina partenerul meu in Clever Taxi) discutiile in jurul ideii sale, aceea de a dezvolta o aplicatie mobila dedicata transportului local.

Din fericire, in cladirea in care lucram s-a organizat primul Startup Weekend din Romania si am fost invitati sa participam. Ni s-a parut o buna ocazie pentru a ne valida ideea, insa juriul a fost destul de sceptic la propunerea noastra.

Nu ne-am lasat batuti, pentru ca aveam o viziune de ansamblu asupra produsului si credeam in posibilitatea de a-l dezvolta, mai ales tinand cont de pasii rapizi cu care inainta tehnologia pe piata europeana.

O prima validare, dar si o prima investitie (seed money) a venit de la Andrei Pitis, investitorul care a crezut in Clever Taxi.

Ce a urmat insa, a fost extraordinar: am decis sa trimitem mailuri la cat mai multe companii de taxi din intreaga lume, pentru a face un sondaj de opinie. Am primit mii de incurajari, iar acest lucru ne-a determinat sa ne continuam drumul.

Primii clienti au fost sub forma de white label, in 2011, cand nu exista o alta aplicatie de taxi pe piata romaneasca si foarte putine in Europa.

Am crescut gradual, ne-am imbunatatit produsul, iar acum suntem gata sa incepem un nou capitol.

Participarea voastra la Starup Weekend a contat mult pentru ceea ce avea sa urmeze?

Depinde cum privesti problema: noi eram oricum destul de hotarati sa incepem, insa aveam nevoie de o oarecare validare a pietei. Cred ca foarte bine ne-a prins si entuziasmul si energia intalnita la STW, insa cel mai mult a contat contat ca in juriu era si Andrei Pitis, care ne-a incurajat si ajutat sa continuam.

Cred ca pentru cei care au o idee de business sau sunt deja la inceput de drum, participarea la un astfel de eveniment poate fi foarte de folos. In primul rand descoperi sau te alaturi unei comunitati de oameni asemanatori tie, cu teluri si idealuri comune.

Si atunci s-a facut pentru tine declick-ul?Atunci ai inteles ca asta este drumul pe care vrei sa-l urmezi, cel al antreprenoriatului?

Nu chiar. Cred ca mi-am dat seama inca din liceu ca sunt atras de conceptul de antreprenoriat, o data cu descoperirea programului Junior Achievement (2003).

Tot atunci am descoperit si ce diferente mari pot exista intre mentalitatea si modul nostru de abordare si cel al vest europenilor. Pentru ca dezvoltasem un produs foarte apreciat de colegi — o platforma in care puteam uploada tot felul de chestii funny — am avut ocazia sa particip cu echipa mea la competitia internationala JA. Acolo cred ca cel mai tare m-a frapat felul degajat in care celelalte echipe se prezentau. Noi eram inhibati, frustrati si cu un stand de prezentare ce lasa mult de dorit. Atunci probabil am inteles cat de important este sa iti creezi ocazia de a face networking, de a purta discutii libere, lasand deoparte frica ca daca impartasesti ideea ta cu altii risti sa iti fie furata.

Ai avut asadar ocazia sa observi si sa descoperi si alte perspective asupra antreprenoriatului, inca de la o varsta frageda.

Da, JA mi-a dat aceasta ocazie.

In 2012, am fost invitat sa particip insa si la un program organizat de Departamentul de Stat din SUA, in colaborare cu Comisia Europeana, program ce a constat intr-un schimb de experienta, dedicat unui grup de antreprenori din Europa, eu fiind singurul roman. Timp de 2 saptamani am vizitat companii si centre de afaceri din Boston, San Francisco si Silicon Valley si am putut intelege mai bine ecosistemul lor antreprenorial, dar si sistemul administrativ. M-am intors foarte entuziasmat din aceasta vizita si de atunci incerc sa implementez cat mai multe din cele invatate atunci: fie ca vorbim de business, de mentorat sau chiar de investitii.

Mihai, ce planuri de viitor ai?

Asa cum am mai spus, povestea Clever Taxi nu s-a incheiat, ci doar a inceput un nou capitol. Acum suntem 100% focusati pe aceasta noua etapa si, desi toata lumea se asteapta de la mine sa iau o pauza, eu vad altfel lucrurile: pana nu vad ca lucrurile merg ca pe roate, nu ma pot gandi la altceva!

Totodata, mi-am propus sa ma concentrez si pe celelalte laturi ale ecosistemului, cea care tine de mentorat si cea de investitii. Cred ca startup-urile pot rezolva multe dintre problemele cotidiene cu care ne confruntam, de aceea sunt incantat ca pot ajuta!

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.