Interviu Bogdan Iordache — fondator al conferintei How To Web, partener Gecad Ventures – Rubik
how to web

Interviu Bogdan Iordache — fondator al conferintei How To Web, partener Gecad Ventures

Luna martie a inceput in forta pentru comunitatea antreprenoriala din vestul tarii, cu un eveniment de referinta: Startup Weekend Cluj Napoca, powered by TechStars.

Pentru ca unul din motto-urile noastre preferate este #give before you get, nu am putut refuza invitatia de a ne alatura acestui eveniment si a ne aduce aportul in buna lui desfasurare. Astfel, doi dintre membrii echipei Rubik Hub — Vlad Gliga si Lidia Betoaea- au participat in calitate de mentori la Startup Weekend Cluj Napoca. Pe parcursul celor 54 de ore energia si entuziasmul celor 87 de participanti au fost pe deplin resimtite, iar rezultatele acestui exercitiu sunt demne de luat in considerare: aplicatii pentru socializare interactiva, platforme educationale, software medical sau chiar aplicatii utile traiului pe Marte.

Esenta evenimentelor de acest gen consta si in faptul ca faciliteaza conectarea persoanelor cheie din lumea antreprenoriatului cu cei care abia acum o descopera. Astfel, am considerat ca SWCJ este o buna oportunitate de a ne lasa inspirati si de a incerca sa inspiram la randul nostru, prin articole sau interviuri precum cel ce urmeaza.

Bogdan Iordache, partener la Gecad Ventures, fondator al conferintei How To Web, antreprenor de succes si un mare sustinator al startup-rilor.

Bogdan, cum ai intrat in lumea antreprenoriatului?

Am terminat facultatea acum 1500 de ani. Eram student in Franta si ma gandam foarte mult sa fac ceva pe cont propriu. Nu eram inca lamurit ce, nu eram lamurit daca atunci imediat, insa in Franta nu ma adaptasem foarte bine si atunci am preferat sa ma intorc in Romania. Acolo parea ca posibilitatile cuiva care emigreaza sunt destul de limitate, nu aveai foarte multe optiuni si atunci m-am intors in Bucuresti.

Am cautat joburi timp de 1 an in continuu, fara sa ma satisfaca vreunul, pana mi-am facut firma. Pur si simplu nu mi se mai parea ca ar fi ceva interesant fata de ce voiam eu sa fac. Am inceput cu niste proiecte mai micute si dupa aceea incetul cu incetul acestea au crescut. Initial am facut o aplicatie de email marketing — care ulterior a devenit Conectoo-ul. Si a avut un mare succes pentru ca erau foarte, foarte putine servicii lansate online.

Evolutia ta profesionala a fost una graduala si constanta: ai pornit de la o nevoie a pietei, ai dezvoltat startup-uri, ai devenit mentor, iar acum te indrepti cu pasi siguri spre zona de investitii. Cum vezi comunitatea antreprenoriala din Romania ?

Este “a million miles away”!.. deci sunt atat de multe lucruri bune care s-au intamplat, incat cred ca mi-ar luat foarte mult timp sa le mentionez . Avem o comunitate antreprenoriala mult mai profesionalizata si sunt mult mai multi oameni cu experienta care incep business-uri cu tehnologie. In general, investitorilor le atrag atentia antreprenorii care au avut experienta de profesionist si ajung sa faca un business in domeniul acela pentru ca il cunosc mai bine, iar riscurile sa faca ceva aiurea sunt destul de mici. Vorbim de oameni foarte bine pregatiti, care au multe relatii in domeniul respectiv, deci exista o profesionalizare a comunitatii antreprenoriale, care merge mana in mana cu faptul ca au aparut vehicule de investitii din ce in ce mai multe si vor mai aparea si altele.

la un nivel macro, din punct de vederen cultural, antreprenoriatul in IT a devenit o chestie de laudat. Acum 15 ani daca erai antreprenor in IT, erai asa un fel de patron si era neclar ce e cu tine, nu era neaparat un lucru pozitiv, dar nici unul negativ. Cert este ca nu era clar. Acum sa fii antreprenor in IT e vazut ca un lucru pozitiv, e vazut ca o cale de realizare profesionala care este nu doar ok, dar este si incurajata de multi (parinti, profesori). Constat o diferenta foarte mare astazi, iar asta e un lucru foarte pozitiv.

Daca ar fi sa numesti cateva provocari ale ecosistemului antreprenorial romanesc, care ar fi acelea?

Nu avem inca foarte multa experienta a afacerilor mari. Avem cateva companii (Bitdefender, emag, UiPath) care au ajuns la o masa critica, la o anumita dimensiune extraordinara si care te pun pe harta ca si ecosistem — pt ca daca faci un business care se vinde cu zeci de milioane, sigur ca pentru antreprenor si poate si pentru investitori e un deal foarte bun, dar pentru lumea mare a tehnologiei e un lucru insignifiant astazi. Acum 10–15 ani poate era un lucru mult mai semnificativ, dar acum nu mai este cazul. Deci avem putina experienta a business-urilor astora mari si asta face sa avem in domeniul tehnologiei putini manageri care au experienta in a conduce astfel de companii. Astea sunt obstacolele principale pe care trebuie sa le depasim in perioada urmatoare.

Partea de manageriat, nu de inovare?

Partea de manageriat, nu de inovare, da. Apoi in general cred ca exista destul de putine cunostinte despre cum functioneaza business-urile care scaleaza rapid. Despre cum organizezi firma, despre cum organizezi procesele, despre cum finantezi asemenea companii — astea sunt niste lucruri mai putin cunoscute de catre marea masa de antreprenori. Dar incetul cu incetul ajungem si acolo!

Ce ai putea sa ne spui despre profilul investitorului roman? Eventual in comparatie cu cel al unui investitor european sau american.

E greu sa facem o generalizare pentru ca — vorba aia „ne bagi pe toti intr-o camera”. Nu suntem atat de multi.

De fapt sunt foarte multe camere prin in care toti se plimba si trebuie cumva adunati?

Sunt cateva camere . Mi-e greu sa fac o caracterizare generala. Cred ca sunt cateva profile: este investitorul care a facut bani dintr-un business traditional. Acesta are de obicei putina legatura cu zona de tehnologie si incearca sa investeasca bani in tech. Aici sunt niste provocari legate de faptul ca respectivii oameni pot fi niste oameni de afaceri foarte ok, insa cu mai putina experienta a produsele de tehnologie si de obicei au nevoie de un pic de traducere sau adaptare pentru a intelege zona asta. Dar avem intr-o oarecare masura din ce in ce mai multi antreprenori de tehnologie care au facut bani fie din firme de produse, fie din firme de servicii, care vin si reinvestesc in tehnologie. Si asta face o diferenta foarte mare. Apoi exista o clasa noua de investitori — investitori de VC — in termenul cel mai european si clasic al cuvantului, care deocamdata descopera oportunitatile pietei si felul in care se pot raporta la ele.

Partea de mentorat — cum o privesti? Este clar ca exista o relatie foarte stransa in trio-ul mentor — business angel — founder si cel putin 2 elemente (cele de mentor si business angel) se confunda uneori. Cum este pentru tine sa fi mentor, in astfel de contexte, precum SW Cj?

SW il concep ca pe un moment educational in care un numar de persoane din industrie vor sa incerce ceva in weekend, sa descopere ce bariere intampina daca incep un anumit proiect, sa se reconecteze cu oameni din industrie si asa mai departe. Deci il percep foarte mult ca pe o chestie educationala. Sigur, contribui la ea incercand sa-i ajut sa scoata maximum din ceea ce pot ei sa scoata in aceste 2 zile si un pic. In real life ajungi sa ai ocazia uneori sa fii mentor unor antreprenori care they actually built a company si asta este o provocare uneori mai mare decat ceea ce facem aici. Mentoringul este un lucru care iti poate face placere: contribui la munca altora si la realizarea lor si este ceva ce cred ca mai ales investitorii trebuie sa stie sa faca foarte, foarte bine.

Daca ar fi sa ne raportam la piata romaneasca in comparatie cu piata internationala — din punct de vedere al founderilor de startup-uri — crezi ca exista diferente mari de cunostinte?

Nu exista o comunitate omogena la nivel european de antreprenori. Exista cateva industrii de IT mai dezvoltate (de exemplu nu poti sa spui nici macar ca in UK, ci in Londra specific, in Paris, in Berlin, in Copenhaga, in Helsinki, poate si Tallin. Dar in afara de punctele astea de pe harta nu exista altceva. Astea sunt varfurile la nivel european. Romania este undeva — daca eliminam varfurile astea — cu siguranta in media europeana. Dar si acest aspect este tricky pt ca in Romania conteaza in principiu B, IS, CJ, TM, poate SB si BV. Din punctul asta de vedere Ro este mult mai omogena decat multe alte tari. As spune ca daca eliminam punctele astea de pe harta , Romania se situeaza in media de calitate-capacitate a antreprenorilor europeni.

Si consideri ca este un avantaj faptul ca avem mai multe puncte pe harta decat media europeana?

Da, speranta mea esta ca Bucurestiul se poate dezvolta intr-unul dintre punctele alea importante de pe harta europeana.

Acum avem deja aici niste companii foarte mari, niste povesti de succes chiar semnificative la nivel european. Altfel se uita lumea la tine si vin si fondurile astea acum. Va fi ok. Daca se va intampla chestia asta, poate se va trage si media celorlalte orase in sus. Atat in Romania, cat si in alte tari in care ai un oras foarte mare si multe altele mici — exista oameni care aleg stiluri de viata diferite si ajung sa se mute dintr-un loc in altul si atunci poti sa spui ca ai un spread mai civilizat — decat a avea pe toata lumea intr-un singur loc; si asta e mai bine pt Ro probabil.

Cand vorbim de educatia antreprenoriala in ro, cea clasica din licee si universitati

E inexistenta!

clar!…Ce s-ar putea face, incotro ar trebui sa ne indreptam?

Orice! Orice s-ar putea face ar un un plus! Este groaznic de seaca chestia asta si este unul dintre cele mai mari lipsuri pe care le avem. Educatia antreprenoriala incepe de la 5 ani . Americanii isi trimit copiii pe strada sa vanda limonada. Asta este antreprenoriatul: iei apa, lamaie si zahar, le amesteci si le vinzi mai scump. Asa incepi. Este extraordinar de important sa existe antreprenoriat la toate nivelel de educatie si antreprenoriatul inseamna ca te duci si vinzi ceva, nu inseamna ca faci felicitari hand made si ti le cumpara parintii. Inseamna ca vinzi ceva unor necunoscuti pe care ii vezi pe strada sau pe care nu-i cunosti. Asa incepe chestia asta si este un exercitiu extraordinar, care oricarui copil ii da mai multa incredere in sine, il ajuta sa-si descopere capacitatea de a-i convinge pe ceilalti , este o chestie care te intareste ca om.

Ai fi dispus sa te implici in astfel de proiecte sau sa contribui?

Am contribuit la astfel de proiecte si as mai contribui, da. Cred ca este absolut necesar.

Share this post